Tæt på stationen

Over jorden løber trafikken langs Østerbrogade og Blegdamsvej, mens metroen stopper 20 meter under jorden. Når du træder ud i stationsrummet, bliver du reflekteret af stationens vægbeklædning, som består af glasplader med små striber af spejlrefleks. På den måde varierer stationens udsmykning alt efter, hvem der er i rummet. På dage, hvor F.C. København spiller kampe i den nærliggende Telia Parken, vil rummet være hvidt og blåt, og 1. maj vil rummet farves rødt af svajende faner, når Arbejdernes Internationale Kampdag afholdes i Fælledparken. På travle tidspunkter vil tusindvis af forskellige tøjfarver spejle sig i glasset, og på rolige dage vil væggene fremstå enkle og elegante. Stationen skal vise Østerbrokvarterets skiftende puls.

Fakta om Trianglen

  • Linjer: M3

  • Indviet: i slutningen af september 2019

  • Passagertal: 11.000 daglige påstigere i 2025

  • Type: Underjordisk

  • Elevatorer: To

Trianglen

Metrostationen Trianglen åbnede i september 2019 sammen med de øvrige 16 stationer på Cityringen.

Gruspladsen ved Trianglen er tænkt ind i planerne for metrostationen som foyer eller overgang mellem det trafikerede byrum og den rolige Fælledpark.

Under 'Åben Tegnestue'-arrangementerne, hvor lokale borgere kunne komme med ideer til metroforpladserne, var der et udtalt ønske om, at stationen blev anlagt på en måde, så det fortsat vil være muligt at få besøg af cirkus. Det er indarbejdet i planerne for Trianglen, så stationselementerne i gadeplan er trukket ud i siderne af pladsen, således at der er plads til en stor grusplads.

Se skitse af stationspladsen

Trianglen

Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus

Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.

Se metrobussens rute

Planlæg din rejse

På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog

Gå til Rejseplanen

Læs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby

Sydhavnslinjen
København Syd

Meget mere metro

Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.

Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.

Læs mere om, hvordan vi bygger metro

Læs om, hvordan nye linjer bliver besluttet

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Visualisering for Metrostation