Verdens bedste metro

Med ned til 1½minut mellem de førerløse tog og en høj driftssikkerhed er Metroen i København flere gange blevet kåret som verdens bedste.

Metroen er en bæredygtig, hurtig og sikker måde at komme rundt i København, og dagligt rejser omkring 360.000 passagerer med Metroen. Siden åbningen i 2002 har over 1 milliard passagerer rejst med Metroen.


Metroens system er baseret på små tog med hyppige afgange og kan derfor transportere flere passagerer på kortere tid. Metroen har ikke en fast køreplan og kører med ned til hvert andet minut i myldretiden

Se Metroens køreplan

Metroens daglige drift varetages af vores private driftsoperatør Metro Service

Gå til Metro Service's hjemmeside

Metroselskabet er et transport-, udviklings- og anlægsselskab.

Erfaring, præcision og vedholdenhed


Vi har det overordnede ansvar for driften af Københavns Metro med næsten 108 millioner passagerer om året, og vi har for få år siden udvidet metronettet med Cityringen samt en metrolinje til Nordhavn.

96 procent af kunderne siger, at de er godt tilfredse med deres rejser i metroen, der kører 24 timer i døgnet. Det er unikt, og vi arbejder for hele tiden at følge op og sikre, at vi fortsat kan holde et højt niveau.

Vores metrobyggerier er internationale mega-projekter, der kræver stor erfaring, præcision og vedholdenhed. Fra de store linjer bliver tegnet på et kort til detaljerede analyser og vedtagelsen af en anlægslov. Fra dialogen med omgivelserne til styringen af de store byggepladser med entreprenører og underentreprenører og deres medarbejdere. Fra tilpasningen til et internationalt arbejdsmarked under forandring og til færdiggørelsen af hele byggeriet, hvor vi lige nu kobler Valby og Sydhavn til resten af metronettet med fem nye, moderne stationer, hvor kunst er tænkt helt ind i konstruktionen.

Metroens stationer

Metroens stationer er designet, så de er mest muligt brugervenlige. De falder naturligt ind i omgivelserne samtidig med, at de med deres udformning fungerer som markør for Metroen.

Læs mere om Metroens unikke arkitektur