2 store tunnelboremaskiner borer under Sydhavn de kommende år.

Når tunnelarbejdet går i gang i 2020 i Sydhavn, vil to lange tunnelboremaskiner bore tunnelerne, der vil forbinde de fem kommende metrostationer i Sydhavn.

Tunnelboremaskinerne er metrobyggeriets største maskiner og fascinerer mange mennesker. Det er maskiner, der arbejder dybt nede i undergrunden, og arbejdet foregår døgnet rundt.

Sådan virker tunnelboremaskinen

142 meter lange, 620 ton tunge

Tunnelboremaskinerne er 142 meter lange og vejer ca. 620 ton hver. Hver maskine består af et borehoved på ca. 11 meter samt en 'krop', der fungerer som en lille fabrik, der forsyner borehovedet med materialer.

Maskinerne borer i gennemsnit 15-25 meter i døgnet, og tunnelboringen vil vare frem til 2022.

Først mod syd, så mod nord

Tunnelboremaskinerne bliver sendt afsted fra metrobyggepladsen Enghave Brygge i starten af 2020. Der vil være nogle uger mellem hver afsendelse. Maskinerne borer først mod syd, hvor første stop er metrobyggepladsen Sluseholmen. Efter et kort ophold fortsætter maskinerne mod Mozarts Plads, hvor de også opholder sig i kort tid, inden de fortsætter mod Ny Ellebjerg. Ved hvert ophold gennemgår maskinerne en række serviceeftersyn.

Når maskinerne er fremme ved Ny Ellebjerg, bliver de hejst op og transporteret tilbage til Enghave Brygge. Her borer de mod Havneholmen. Efter et kort ophold borer de det sidste stykke hen til afgreningskammeret, der ligger ved siden af trafiktårnet. Afgreningskammeret blev anlagt for nogle år siden og vil forbinde metrotunnelerne i Sydhavn med Cityringens tunneler. Det var derfor vigtigt at anlægge det, inden at Cityringen blev åbnet.