Tæt på stationen

Stationen ved Poul Henningsens Plads ligger midt på Østerbro og er placeret midt mellem store, lokale omdrejningspunkter som Svanemøllehallen, Østre Gasværk Teater, Idrætshuset og Østerbro Stadion. Når du træder ned i stationsrummet på Poul Henningsens Plads, mødes du af et markant vægmønster, hvor keramiske plader i to nuancer af grå møder hinanden i skiftevis lodrette og vandrette flader. Vægmønstret er stærkt inspireret af metrostationens berømte nabobygning Øbrohus, som er kendt for sit særlige facademønster.

Fakta om Poul Henningsens Plads

  • Linjer: M3

  • Indviet: 29. september 2019

  • Passagertal: 11.000 daglige påstigere i 2025

  • Type: Underjordisk

  • Elevatorer: To

Poul Henningsens Plads

Metrostationen Poul Henningsens Plads åbnede i september 2019 sammen med de øvrige 16 stationer på Cityringen.

Stationen er placeret i forbindelse med Reersøgade, der i forbindelse med metrostationens komme er blevet lukket for gennemkørende trafik. Hovedtrappen peger ud mod Jagtvej. Stationens øvrige elementer i gadeplan såsom elevatorer, ovenlys og ventilationsriste er indpasset i byrummet i samspil med rækker af træer på pladsen.

Cykelstativerne er placeret i forbindelse med cykelstien på Reersøgade og på et udvidet fortovsareal ud mod Jagtvej. En del af arealet er privatejet, hvor der er genskabt private parkeringspladser.

Se skitse over stationspladsen

Poul Henningsens Plads

Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus

Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.

Se metrobussens rute

Planlæg din rejse

På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog

Gå til Rejseplanen

Læs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby

Sydhavnslinjen
København Syd

Meget mere metro

Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.

Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.

Læs mere om, hvordan vi bygger metro

Læs om, hvordan nye linjer bliver besluttet

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Visualisering for Metrostation