Tæt på stationen

Orientkaj station er det sidste stop på M4-linjen og dermed også metroens endestation i den nye bydel Nordhavn. Orientkaj er en højbanestation placeret lige ud til Orientkajs havnebassin.

Metrostationen får et lokalt arkitektonisk præg. Bydelen og bygningerne ved stationen er planlagt som Den Hvide By, og derfor er stationen udført med hvide mosaikker på trapper og elevator, mens selve stationsrummet fremstår hvidt indvendigt og med en udvendig beklædning i lyst aluminium, der spejler himlen.

Højbanen i Nordhavn vil senere kunne forlænges til f.eks. Ydre Nordhavn. Læs om mulige scenarier.

 

Læs mere om M4

Fakta om Orientkaj

  • Linjer: M4

  • Indviet: I slutningen af marts 2020

  • Passagertal: Nordhavn og Orientkaj metrostationer får tilsammen cirka 9.000 daglige påstigere i 2025

  • Type: Højbane

  • Elevatorer: To

  • Rejseeksempel: Fra Orientkaj til Kongens Nytorv på 7 minutter.



Orientkaj

Metrostationen Orientkaj udgør, sammen med metrostationen Nordhavn, metroens foreløbige betjening af Nordhavnsområdet.

Orientkaj metrostation bliver en ny type højbanestation på metroen. Der bliver længere mellem søjlerne under højbanen end på den eksisterende metro, hvilket giver nye muligheder for grønne områder og cykelstier samt for ophold under banen.

Stationen bliver et markant element i bydelen, og fra perronen vil der være udsigt over havnen og den nye by, der bliver opført i Nordhavn.

Orientkaj

Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus

Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.

Se metrobussens rute

Planlæg din rejse

På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog

Gå til Rejseplanen

Læs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby

Sydhavnslinjen
København Syd

Meget mere metro

Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.

Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.

Læs mere om, hvordan vi bygger metro

Læs om, hvordan nye linjer bliver besluttet

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Visualisering for Metrostation