Tæt på stationen

Metrostationen Marmorkirken ligger ikke blot ved siden af den smukke gamle kirke – den placerer sig også i midten af et Københavns ældste kvarterer, hvor store københavnske seværdigheder som Amalienborg Slotsplads, Langelinie og Kongens Have ligger inden for få minutters gang. Derudover byder området også på en række museer, deriblandt Designmuseum Danmark, Davids Samling, Amalienborgmuseet og Medicinsk Museion. Under jorden er væggene på Marmorkirkens metrostation beklædt med sandfarvede kalkstenspaneler i en varm og gylden farve, som er inspireret af de palæer, der ligger over jorden. Sandstenen er kendetegnet ved at indeholde små fossiler, der er millioner af år gamle – og det kan både være forstenede søpindsvin eller blæksprutter. Særligt for metrostationen under Marmorkirken er stationens dybde. Når du står på stationens nederste perron, befinder du dig 30 meter under jordens overflade.

Fakta om Marmorkirken

  • Linjer: M3 og M4

  • Blev indviet i slutningen af september 2019

  • Passagertal: 12.000 daglige påstigere i 2025

  • Type: Underjordisk

  • Elevatorer: To

Marmorkirken

Metrostationen Marmorkirken åbnede i september 2019 sammen med de øvrige 16 stationer på Cityringen.

Stationen er placeret bag Marmorkirken ud mod Store Kongensgade. Med stationens forplads har området fået et nyt byrum, hvor man kan slå sig ned og tage en pause.

Frederiksstaden og Marmorkirken er kendt for brugen af granit og kalksandsten. Belægningen på pladsen og omkring kirken er derfor en blanding af granit og betonsten, som spiller sammen med bydelens udtryk - og som dermed skaber et attraktivt byrum. Realdania har støttet en opgradering af belægningen med granit.

Samtidig er der skabt en sammenhæng til metrostationen, hvis vægge er beklædt med sandfarvede kalkstenspaneler.

Se skitse over stationspladsen

Visualisering for Metrostation

Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus

Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.

Se metrobussens rute

Planlæg din rejse

På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog

Gå til Rejseplanen

Læs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby

Sydhavnslinjen
København Syd

Meget mere metro

Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.

Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.

Læs mere om, hvordan vi bygger metro

Læs om, hvordan nye linjer bliver besluttet

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Visualisering for Metrostation