Tæt på stationen

Metrostationen ligger lige op ad Københavns Hovedbanegårds smukke gamle terminalsbygning, hvor IC-, Regional og Øresundstog blander sig med S-tog. En gangtunnel er etableret og forbinder den eksisterende station med metrostationen, hvilket gør det nemt at skifte mellem metro og de øvrige togperroner.

Under jorden er metrostationens vægge beklædt med røde keramiske paneler ligesom væggene på Nørrebro og Østerport. Farven er en hilsen til S-togene, som du kan skifte til på disse stationer. Fra metrostationen tager det kun få minutters gang at nå til store attraktioner som forlystelsesparken Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek eller Rådhuspladsen, hvorfra du også kan slentre videre ad Strøget. Tæt på stationen finder du også en af Vesterbros hovedpulsårer, Istedgade, der giver liv til et pulserende natteliv fyldt med barer og restauranter. I samme område finder du også det populære madmekka, Kødbyen, hvor gamle industrihaller i dag bruges som hippe restauranter og danseglade natklubber.

Fakta om København H

  • Linjer: M3/M4 samt S-tog og regionaltog. 

  • Indviet 29. september 2019

  • Passagertal: 49.000 forventede daglige påstigere i 2025

  • Type: Underjordisk station

  • Elevatorer: To
Gangtunnel forbinder metro og DSB-terminal
En gangtunnel er etableret og forbinder den eksisterende station med metrostationen, hvilket gør det nemt at skifte mellem metro og de øvrige togperroner. Under jorden er metrostationens vægge beklædt med røde keramiske paneler ligesom væggene på Nørrebro og Østerport
Visualisering af byrummet over metrostationen på København H

Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus

Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.

Se metrobussens rute

Planlæg din rejse

På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog

Gå til Rejseplanen

Læs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby

Sydhavnslinjen
København Syd

Meget mere metro

Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.

Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.

Læs mere om, hvordan vi bygger metro

Læs om, hvordan nye linjer bliver besluttet

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Visualisering for Metrostation