Tæt på stationen
Skråt over for metrostationen på Gammel Strand ligger Christiansborg, hvor det danske Folketing til dagligt begår sig. Gammel Strand er en gammel havnepromenade, hvor velbesøgte restauranter, cocktailbarer og caféer ligger side om side. Området omkring Gammel Strand bærer også præg af Københavns hovedpulsåre Strøget, der også løber forbi den nærliggende Højbro Plads. Mellem Christiansborg og Gammel Strand finder du det store græsk-mytologiske Thorvaldsens Museum. Under jorden er stationens vægge beklædt med hvide keramiske plader, som, når de udsættes for kunstlys, afføder et levende lysspil. Lysspillet er en hilsen til sollyset i vandoverfladen i Gammel Strands kanal, der løber lige ved siden af stationen.
Fakta om Gammel Strand
- Linjer: M3 og M4
- Blev indviet i slutningen af september 2019
- Passagertal: 18.000 daglige påstigere i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Gammel Strand
Metrostationen Gammel Strand åbnede i september 2019 sammen med de øvrige 16 stationer på Cityringen.
Gammel Strand lukkes for gennemkørende trafik. Det betyder, at holdepladsen til turistbusser til kanalrundfarten ikke genetableres.
Hovedtrappe og elevatorer er placeret så tæt på Højbro Plads som muligt, hvorfra langt de fleste passagerer til stationen ankommer. Cykelparkeringen ligger tæt på adgangen til stationen langs bolværket.
Stationen har ikke ovenlys, og pladsen er anlagt med en sammenhængende belægning fra facade til bolværk med mulighed for ophold.
Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus
Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.
Planlæg din rejse
På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog
Gå til RejseplanenLæs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby
SydhavnslinjenMeget mere metro
Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.
Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.
Læs mere om, hvordan vi bygger metroLæs om, hvordan nye linjer bliver besluttet
Hvordan bliver nye linjer besluttet?Metroen har fire linjer
Klik på stationerne og få mere information
Metroen har fire linjer
Klik på kortet herunder og find info om stationerne