Tæt på stationen

For enden af Istedgade ligger Enghave Plads som en smørklat mellem cafeer, barer, restauranter og specialbutikker. Lige ved siden af metrostationen ligger det grønne åndehul med bemandet legeplads, Enghave Park, og kun få minutters gang fra spillestedet VEGA eller det nybyggede Carlsberg Byen. Begiver du dig under jorden, vil du blive mødt af stationsrummets røde, håndlavede teglsten, der hænger som en hilsen til de mange gamle murstensbygninger, som befinder sig i området omkring Enghave Plads.

Fakta om Enghave Plads

  • Linjer: M3

  • Indviet i slutningen af september 2019

  • Passagertal: 13.000 daglige passagerer i 2025

  • Type: Underjordisk station

  • Elevatorer: To

Enghave Plads

Metrostationen Enghave Plads åbnede i 2019 sammen med de øvrige 16 stationer på Cityringen.

Stationselementerne er placeret centralt på pladsen. Ved at lukke for gennemkørende trafik på den sydlige del af pladsen bliver der mulighed for ophold af forskellig karakter. Cykelparkeringen er primært placeret ud mod gaden under trærækken og efter en idé fra Åben Tegnestue ligeledes også ved tilkørselsgaderne til stationen.
Landskabsarkitekternes største udfordring har her været at udforme et byrum, der skaber muligheder for alle de aktiviteter, som har gjort Enghave Plads til et af de mest elskede byrum på Vesterbro.
Der er derfor brugt forskellige typer af beplantning også store enkeltstående træer, samt nicher og byinventar for at opnå dette.
Stationsbillede

Hvis der udføres sporarbejde, kan du altid tage metrobus

Metroen er designet til at køre 24/7 - hele dagen og hele natten - men som alle andre jernbaner har metroen behov for løbende vedligehold af skinner, tog og signaler.
Ved større eller længerevarende ændringer i metrodriften indsætter vi metrobusser. Du kan på kortet se, hvor du kan fange metrobussen.

Se metrobussens rute

Planlæg din rejse

På Rejseplanen.dk kan du planlægge din rejse med Metroen, busser, tog og S-tog

Gå til Rejseplanen

Læs mere om Metroen til Sydhavnen og Valby

Sydhavnslinjen
København Syd

Meget mere metro

Fremtiden har været førerløs siden 2002, hvor Københavns metro for første gang kunne sende passagerer afsted i de underjordiske tunneler i et tog uden fører. I hovedstaden bygger vi hele tiden mere metro, og i øjeblikket er vi i gang med at udvide metronettet med fem nye stationer i Sydhavn og to nye stationer i Nordhavn.

Metrobyggeri er store, komplekse projekter fyldt med spændende arkitektoniske, ingeniørmæssige og logistiske udfordringer.

Læs mere om, hvordan vi bygger metro

Læs om, hvordan nye linjer bliver besluttet

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Visualisering for Metrostation