Året der gik på København Syd - 2023
19. december 2023Inden længe bliver 2023 til 2024 – og med det afrunder vi også det sidste fulde kalenderår med metrobyggeri på København Syd, der tidligere hed Ny Ellebjerg. Det er en god anledning til at se tilbage på nogle af de store milepæle, vi i årets løb har nået på stationen, mens vi ser frem mod et helt specielt 2024, hvor M4 til Sydhavn og Valby åbner.
Perrondørene flyttede ind
På København Syd startede 2023 ud med et stationsrum, der næsten lignede en færdig metrostation. Rulletrapperne var på plads, Henrik Plenge Jakobsens store astronomiske ur var installeret, og vægbeklædningen udarbejdet af samme kunster havde efterhånden prydet stationens udtryk i et godt stykke tid. Allerede i vintermånederne kom perrondørene også på plads, og i foråret blev gulvet belagt med de karakteristiske granitfliser.
Nye byggerier til København Syd
Arbejdet gik i gang med de nye S-togs-perroner, da metrobyggeriet nu var nået så langt, at man kunne flytte perronerne tilbage på plads igen – og det samme gjorde arbejdet med at anlægge Øresundsperronerne og bygge en gangtunnel under sporene mellem omstigningsområdet og Følager-området.
Skinnerne er lagt
I foråret nåede vi også en vigtig milepæl i det samlede metrobyggeri, da skinnelægningen på hele M4-forlængelsen var færdig i marts måned. Det betød blandt andet, at vi kunne begynde at se frem mod testkørslerne.
Omstigningsområdet tager form
Sommeren bød ligesom foråret på vigtige milepæle i retning af et sammenhængende trafikknudepunkt, da den kæmpe bundplade til omstigningsområdet blev støbt, og i efteråret blev arbejdet med flytningen af S-togs-perronerne færdigt. Under jorden blev de metalpaneler, der udgør loftet i stationsrummet, monteret.
Opstart på testkørsler
Samtidig bød sensommeren og efteråret på en række skelsættende begivenheder i byggeriet af M4-forlængelsen: Testkørslerne. Allerede i august måned gik vi i gang med at teste fritrumsprofilen, for at sikre der var nok frit rum mellem metrotogene og tunnelerne. Testen var vellykket, og vi kunne derfor i september gå i gang med de dynamiske tests, som udføres i mange faser frem mod åbningen.
Teknik og test, test, test
Hele året er der selvfølgelig også blevet arbejdet ”bag kulisserne” på alt det, man ikke ser, når man tager metroen: Elinstallationer, teknik, systemer og så videre, hvilket også er et stykke arbejde, der er nødvendigt for, at testkørslerne overhovedet kunne igangsættes. Næste år står den på mange flere tests, både kørsler og test af perrondøre, teknik mm., mens der over jorden kommer til at være godt gang i arbejdet med at anlægge stationspladsen.
Her nedenfor kan du se en række billeder fra året der gik på København Syd – vi fortsætter ufortrødent og glæder os hele vejen frem til åbningen næste år. Følg med i vores Facebook-gruppe, M4 Sydhavn, hvor vi i starten af det nye år fortæller lidt mere om forventningerne til åbningen.