Nu testkøres de første metrotog til Sydhavn og Valby

29. september 2023

I denne uge er de allerførste metrotog begyndt at testkøre på strækningen mellem Havneholmen og Ny Ellebjerg (det kommende København Syd). Dermed er endnu en vigtig milepæl nået i forhold til udvidelsen af metrolinjen M4 mod Sydhavn og Valby.

I denne uge er de allerførste metrotog begyndt at testkøre på strækningen mellem Havneholmen og Ny Ellebjerg (det kommende København Syd). Dermed er endnu en vigtig milepæl nået i forhold til udvidelsen af metrolinjen M4 mod Sydhavn og Valby.

Lige nu kører to metrotog ved egen kraft på skinnerne mellem de fem nye stationer, der udgør forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby. Testkørslerne – også kaldet de dynamiske tests – er en vigtig milepæl frem mod åbningen af metroforlængelsen, der i 2024 vil forbinde Valby og Sydhavn med

Vesterbro, City, Østerbro og Nordhavn.

"Udbygningen af vores metro er med til at fremtidssikre København med mere sammenhæng, ren luft og mindre trængsel. Med koblingen til Cityringen, linjen til Nordhavn og i fremtiden et af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter København Syd, bliver M4 ikke bare en ny ”hverdagsven” for beboerne i Sydhavn og i Valby – men for alle rejsende til og fra København. 10 minutter fra Rådhuspladsen til København Syd - det er dét, en storby skal kunne," siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug i 2024, kan man direkte rejse mellem Orientkaj i nord og den kommende station København Syd (nuværende Ny Ellebjerg). Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og M1/M2 på Kongens Nytorv.

Omfattende tests af tog og systemer
Under første fase af testkørslerne testes der bl.a. for, om de førerløse tog kommunikerer korrekt med Metroens styresystem og en række undersystemer. Her handler det grundlæggende om at sikre, at toget kan stoppe og køre, og at alle sikkerhedssystemer og nødstop-funktioner fungerer. Derudover testes ventilationssystemer, perrondørenes åbne- og lukkefunktion og en række andre funktioner.

Til at begynde med styres togene ved lav hastighed af en togfører, men gradvist bliver systemerne testet ved højere hastigheder. Senere i testfasen kører togene også uden fører.

"Testkørsel i tunnellerne er en kæmpe milepæl i arbejdet med at anlægge forlængelsen af metrolinjen M4, og i disse dage fejrer vi sammen med vores entreprenører det gode resultat. Samtidig arbejdes der stadig på de underjordiske stationer, hvor vi blandt andet installerer rulletrapper og elevatorer, ligesom vi er gået i gang med at etablere stationspladser. Jeg glæder mig til, at vi fra næste år kan give vores eksisterende og kommende kunder endnu mere effektiv og klimavenlig metro i verdensklasse," siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.

Når linjen til Sydhavn og Valby åbner i 2024, vil næsten 75 pct. af borgerne i København og på Frederiksberg have gåafstand til en metro- eller togstation.

Klik på den røde 'Play'-knap og se videoen om de første testkørsler. 

Fakta om testkørsler

  • I den dynamiske testfase kører to tog til at begynde med frem og tilbage i hver sit tunnelrør på hele strækningen. Gradvis øges antallet af tog, som testfaserne skrider frem.
  • Derefter testes den daglige drift, og andre situationer simuleres sammen med operatøren Hitachi, Metro Service, beredskabet og andre aktører, inden myndighederne kan give ibrugtagningstilladelse til at køre med passagerer.
  • Undervejs i de omfattende tests bliver også perrondørene åbnet og lukket mere end 1.000 gange, før man er tilfreds med den præcision, der kræves af en af verdens mest avancerede metrosystemer.  
  • De to testtog er de første tog, som kører ved egen kraft. Metrotog får strøm via ”den tredje skinne”, som forsyner toget med strøm under hele rejsen.
  • I august 2023 blev den såkaldte ”fritrumskørsel” i tunnellerne testet. Her blev et metrotog skubbet af et lokomotiv for at teste, om de påmonterede afstandsklodser på toget stødte ind i noget på vejen, f.eks. signalsystemer og skilte. Testen var vellykket.
  • Det nuværende testarbejde kommer til at vare året ud og bliver i begyndelsen af det nye år afløst af den såkaldte integrationstest, hvor M4-systemet testes i sammenhæng med systemerne på M3 Cityringen.

Fakta om M4 Sydhavn

  • Udvidelsen af M4 indeholder fem nye metrostationer i København: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg (kommende København Syd).
  • Når linjen til Sydhavn og Valby åbner i 2024, vil det samlede metronet bestå af 44 metrostationer og 43 kilometer spor.
  • Fra København H til Ny Ellebjerg (København Syd) er der 5,7 km spor i hver retning.
  • Metrolinjen M4 deler bl.a. kontrolcenter, styresystem, skinner, Metro Stewards og meget mere med M3 Cityringen.
  • M4 Sydhavn forventes at få ca. 9 millioner passagerer årligt. Samlet set forventes det, at mere end 120 mio. passagerer rejser med Metroen i 2024.
  • I 2024 skifter Ny Ellebjerg navn til København Syd og bliver et af Danmarks nye trafikknudepunkter.
  • Hovedentreprenører på udvidelsen af metrolinjen M4 mod Sydhavn og Valby er TunnL3, Hitachi Rail og Rhomberg/Efacec.

Yderligere information
Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.