Metrotogene kører førerløst
Et moderne tog med det bedste fra udenlandske tog
Et metrotog er 39 meter langt og 2,65 meter bredt. Dets maksimale hastighed er 80 kilometer i timen, og med stop bliver gennemsnitsfarten 40 kilometer i timen gennem byen. Metrotogene kører førerløst, og det fuldautomatiske system kan køre med ned til 2 minutter mellem hvert tog i myldretiden.
306 passagerer og plads til hjul
Der er plads til 306 passagerer i et metrotog fordelt på 72 siddepladser og 234 ståpladser. Antallet af siddepladser afspejler, at størstedelen af rejserne vil være af kortere varighed.
Togene er designet med et stort flexområde (området med klapstole). Flexområdet er velegnet til passagerer i kørestol og passagerer med barnevogne og cykler.
Metroen er designet ud fra tre nøgleord: Funktionalitet, enkelthed og klart formsprog.
Et design, som er til at forstå
Passagerne har været i centrum i designprocessen. Hensyn til passagerer i kørestol eller med barnevogne har haft høj prioritet. Og designet har også taget højde for et stort passagerflow i togene.
Toget er designet, så det er let at vedligeholde og rengøre. Toget er så vidt muligt tænkt og designet i moduler, så slidte dele nemt kan udskiftes.
Det er åbent, rummeligt og gulvet er holdt frit. Paneler er udformet uden skarpe hjørner og fremspring, og sæderne er hængt op på væggen.
Metrotogene lever op til de strengeste sikkerhedskrav
Sikkerhed
Alle togets vigtige systemer er dobbeltsikrede. Hvis en funktion ikke fungerer eller sætter ud, vil en afløser slå til. I alle tog er der videoovervågning hele døgnet, og der er opkaldspunkter, hvor du som passager kan komme i kontakt med metroens kontrolrum.
Metroen har et fuldautomatisk dørlukningssystem. Sidder noget i klemme, stopper dørlukningen omgående, og toget kører først, når dørene er lukkede og låst.
Brandsikkerhed
Både tog og stationer er bygget af brandsikrede materialer og materialer, der kun udvikler minimal og ugiftig røg, hvis de bliver antændt. Brandsikkerheden har haft høj prioritet i udviklingen af toget og dets design.
M3 Cityringens tog
Togene på Cityringen bliver femte generation af de tog, der kører på den nuværende metro. Det betyder både genkendelighed og forbedringer.
Metroens styresystem
Metroen styres af et fuldautomatisk styresystem. Systemet øger sikkerheden i Metroen og minimerer risikoen for menneskelige fejl.
Sikkerhed i Metroen
Sikkerhed og tryghed er på forskellige måder tænkt ind i Metroens udformning og materialer. Det gælder bl.a. brandsikring, beredskab og sikkerhedsudstyr.