Entreprenører fundet til sidste etape på det kommende trafikknudepunkt København Syd

9. juni 2023

I 2024 bliver København Syd Danmarks nye trafikknudepunkt, hvor passagerer fra Metroen, S-tog, regionaltog og fjerntog hurtigt vil gøre stationen til en af landets største. Entreprenører til sidste etape af det store anlægsprojekt er nu fundet.

Arbejdet med at ombygge Ny Ellebjerg til København Syd er godt i gang, og Metroselskabet har nu valgt den entreprenør, der skal etablere de nye perroner langs Øresundsbanen samt en gangtunnel under selve banen, så passagerer kan komme til og fra det underjordiske omstigningsområde, der forbinder alle transportmulighederne på København Syd.

Vinder af kontrakten blev et konsortium bestående af Aarsleff Rail A/S og Per Aarsleff A/S, der allerede er involveret i arbejdet med selve omstigningsområdet på København Syd, der står klar i 2024. De nye Øresundsperroner og gangtunnel forventes at stå klar i 2025, så der skabes en mere direkte forbindelse mellem de forskellige landsdele og Københavns Lufthavn samt Øresundsregionen.

”Vi glæder os over, at vi nu har fundet vores samarbejdspartner til de sidste dele af København Syd, og ser meget frem til samarbejdet. Når Øresundsperronerne er klar til brug, vil de medvirke til, at København Syd hurtigt bliver blandt landets største stationer og indtager sin rolle som vigtigt trafikknudepunkt for regionen og hele landet", siger direktør i Metroselskabet Erik Skotting.

”Projektet er vigtigt for Aarsleff Rail A/S og Per Aarsleff A/S, og indeholder en lang række discipliner, vi har ekspertise indenfor, f.eks. spor, fundering, konstruktioner og logistik. Med Øresundsperronerne får vi mulighed for at binde en sløjfe på den pakke af projekter, som vi har udført i Ny Ellebjerg-området for Metroselskabet, og vi ser frem til at bygge sidste etape og fortsætte det gode samarbejde,” siger administrerende direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup.

Fakta om København Syd som nyt nationalt trafikknudepunkt

  • I 2024 får Danmark et nyt trafikknudepunkt. På det tidspunkt har Ny Ellebjerg skiftet navn til København Syd, og stationen bliver et nyt regionalt og nationalt trafikknudepunkt med Metroen, tre S-togslinjer, regional- og fjerntog fra Fyn, Jylland og det øvrige Sjælland samt mulighed for internationale tog fra Tyskland og Sverige.

  • København Syd kommer til at aflaste København H, der allerede i dag har for meget trafik og ikke kapacitet til det voksende passagertal. København Syd bliver derfor den nye port ind og ud af byen.

  • Selve omstigningsområdet, der skaber forbindelse mellem Metroen, S-tog, Køge Bugt-banen og København-Ringsted, åbner i 2024, mens den nye Øresundsperron åbner i 2025. København Syd bliver derfor hurtigt blandt Danmarks største stationer, hvor passagerer dagligt stiger af eller på et tog mere end 30.000 gange.

  • Når det underjordiske omstigningsområde på København Syd åbner i 2024, åbner samtidig forlængelsen af metrolinjen M4, der kommer til at gå fra Orientkaj i Nordhavn over Indre By, til Sydhavnen og til Valby, der med København Syd får sin første metrostation. M4 deler undervejs stationer og spor med M3 Cityringen, så passagerer let kan skifte til andre metrolinjer og transportmuligheder undervejs.


Læs mere om anlægget af København Syd (det nuværende Ny Ellebjerg)

Yderligere information

Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.