Sluseholmen

Når metrostationen Sluseholmen åbner i 2024, vil metrostationen være et vigtigt element i at binde det nye byområde sammen med det øvrige Sydhavn.

Som på den nuværende metro er der fokus på, at metroen skal være tilgængelig for alle. Det betyder blandt andet, at stationerne i Sydhavn får to elevatorer, og fortsat opretholder de høje standarder, der gør det let for kørestolsbrugere, svagtseende og hørehæmmede at benytte metroen.

Som noget nyt er alle hovedtrapper på Sydhavnsstationerne opgraderet med rulletrapper til terræn. Bagtrapperne er også blevet opgraderet, så den ikke længere går via en cykelkælder. Der indgår ikke cykelkældre i designet af Sydhavnsstationerne.

Betonrelief og kæmpe stålskulptur

Når metrostationen Sluseholmen åbner i 2024, vil metrostationen forbinde det nye Sydhavn med det gamle Sydhavn og det øvrige København.

Kunsten i stationen
De fem nye metrostationer i Sydhavn bliver alle udsmykket med kunst. På Sluseholmen er det kunstneren René Schmidt, der har skabt to forskellige elementer, der vil være kendetegnene for stationen. Øverst i stationen vil der hænge en kæmpe stålskulptur over rulletrapperne. Skulpturens mange-facetterede overflade vil være med til at sprede lyset i stationen. Nederst i stationen kommer der et betonrelief med geologiske strukturer indstøbt i betonbjælken over perronen.

Krav til indretning af metrostation

Når en metrostation skal indrettes, er der mange krav til materialer, og hvor de forskellige elementer kan installeres i stationsrummet. Det er derfor en omstændig proces at indtænke kunst i metrostationerne, og arbejdet på dette har været i gang siden vedtagelsen af projektet i 2015.

I dette projekt indgår kunstneren i tæt samarbejde med Metroselskabet og entreprenøren TUNN3L, så alle materialekrav overholdes, og kunsten indgår som en naturlig del af arkitekturen i stationen.

Teststøbning af betonbjælke

I løbet af sommeren og efteråret 2019 er der blevet udført flere teststøbningeri lille og stor skala af den betonbjælke, som udgør den ene del af værket. Der er også arbejdet med designet af pendulophænget.

I starten af 2020 bliver det endelige design fastlagt, og støbningen af betonbjælken bliver udført i løbet af den sene vinter eller det tidlige forår.