Opdateringer på Cityringens stationer

19. maj 2020

I løbet af de sidste par måneder er der blevet færdiggjort en række opdateringer på flere af Cityringens stationer – fra åbningen af den nye gangtunnel på København H til renovering af den ikoniske Graverbolig på Nørrebros Runddel.

Ny gangtunnel mellem metro og DSB på København H

Tilbage i marts åbnede den nye gangtunnel på København H, der nu skaber en direkte forbindelse fra Metroen til DSBs perroner og dermed gør det lettere at skifte mellem metro og S-tog. Gangtunnellen kobler sig på den nyrenoverede eksisterende gangtunnel under perronerne på DSB-banegården. Fra gangtunnellen er der adgang op til perronerne samt etableret elevatorer, sådan at dem, som ikke kan bruge trapperne, ikke skal op i ankomsthallen for at komme op til de enkelte spor.

Mere metro-grønt til Trianglen

Stationspladsen på Trianglen station er nu blevet grønnere med beplantningen af 41 træer.

Træerne er af sorten Avnbøg (Carpinus betulus) og kommer fra Kortegård planteskole på Fyn, hvor de er blevet oplært til jobbet.
Træerne er udvalgt af Københavns Kommune og Metroselskabet i fællesskab og er løbende blevet tjekket for at sikre, at de udviklede sig på den rigtige måde.

Træerne har en højde på ca. seks meter, og er blevet plantet således, at stammehækken er parallel med trærækkerne langs med henholdsvis Øster Allé og Blegdamsvej. Træerne vil blive beskåret og formet af kommunen, så de bliver kasseformede, og trækronerne næsten vil nå hinanden, når de er fuldt udvokset. Det betyder, at de vil danne en grøn "port" fra Trianglen til stationspladsen og Fælledparken.

Nørrebro klar med rulletrapper og elevatorer til S-tog

Der er skabt hurtig adgang til S-toget på Nørrebro station, idet både elevatorerne og rulletrapperne på Nørrebro metrostation nu er blevet færdige. Dermed er et altafgørende element i at binde stationen sammen nu på plads.

Rulletrapperne til S-toget er ca. 13 meter lange fra gade til perron, og hvis man tager den korteste vej fra metroen til S-togsperron, er der sammenlagt under 100 meter, som svarer til ca. halvandet minuts gang, hvoraf det meste kan foretages stående på rulletrappe/i elevator. Med andre ord, bliver det nu meget lettere at skifte mellem metro og S-tog på den centrale Nørrebro station.

Der er fortsat aktivitet på stationspladsen, hvor Københavns Kommune arbejder på at gøre området under højbanen indbydende. Planen er at åbne for gennemgang og indrette små butikker under buerne.

Læs mere om planerne for stationsområdet

Renovering af Graverboligen

Den gamle graverbolig ved Nørrebros Runddel har de seneste ti år haft en lettere omtumlet tilværelse:
I 2010 blev den flyttet 32 meter for at gøre plads til metrobyggeriet af M3, og syv år efter blev den rykket tilbage til sin oprindelige plads igen.

Efterfølgende er der foretaget en nænsom istandsættelse af facaden på bygningen, der med sine 200 år er en af bydelens ældste. Faktisk har graverboligen stået færdigrenoveret et stykke tid, men på grund af coronakrisen har vi først i midten af april kunne overdrage den til Københavns Kommune, som har planer om at etablere offentlige toiletter i bygningen.

Renoveringen har omfattet facadeafrensning, filtsning og maling, ligesom de oprindelige døre og vinduer er genopsat. I den forbindelse er der også – efter Kulturstyrelsens anvisninger – blevet etableret et nyt vindue, der svarer til det oprindelige vinduesdesign.

Klik her for at følge Metroen på Facebook.

Klik her for at læse flere nyheder.