Ny Ellebjerg Station tager form

16. februar 2023

Tager man et kig ned under overfladen og ind i stationsrummet på Ny Ellebjerg, fornemmer man det straks – en summen af liv og aktivitet. Ikke som på en travl metrostation, men et mylder af folk i gult og orange arbejdstøj, som alle med hver deres opgave arbejder målrettet på at levere en ny station til byens metronet i 2024. Gulvene som skal lægge granit til de mange millioner fodtrin, som de kommende mange år vil tage turen hen over granitten og ned i stationsrummet er ved at blive lagt.

Kabler og rør i lige linjer og bløde buer
Næsten lige meget hvor man kigger hen er der rør, kabler, ventilation, teknik og elektronik at se, og selvom det kan se uoverskueligt ud med de mange hundrede meter kabler og rør der skal trækkes, så er det hele et velorganiseret puslespil. Et puslespil, som hver dag kræver stor præcision og stor koordinering af de mange medarbejdere, som bygger metroen. 

Med det rette blik kan de mange lige linjer, buede kanter, runde rør og firkantede kabelbakker næsten ligne et lille kunstværk i sig selv.

Rulletrapperne tager dig hurtigt videre
Ét af de stationselementer, som får det hele til at ligne en rigtig metrostation, er rulletrapperne. De rulletrapper, som vi alle sammen er vant til at træde ud på for at lade os transportere sikkert ned under jorden og hurtigt videre.

Vidste du i øvrigt, at rulletrapperne går helt op til gadeplan på M4 Sydhavn, og at de nogle steder bliver hejst ned igennem ovenlysvinduerne på stationen? Se med her, hvordan det gik for sig, da vi for nylig fik leveret rulletrapper til en af de andre stationer på M4 Sydhavn, nemlig Sluseholmen.

Omstigningsområdet tager form
Med perrondørene og den flotte blå vægbeklædning på plads i stationsrummet, vender vi blikket mod overfladen. Her begynder det nye, fælles omstigningsområde at tage form, og selvom det mest ligner et stort hul i jorden, hvis man kigger ind på byggepladsen udefra, så tegner konturerne sig så småt af det fælles omstigningsområde. Omstigningsområdet skal være med til at binde det hele sammen, når Ny Ellebjerg bliver til et nyt trafikalt knudepunkt under navnet København Syd.

Fra omstigningsområdet vil du kunne gå både til metroen, de to S-togs-linjer og til fjern- og regionaltogene. Senere på året starter også byggeriet af nye perroner til Øresundstogene, ligesom vi skal bygge en gangtunnel under sporene fra omstigningsområdet og til Følager. Det fortæller vi meget mere om, når byggeriet går i gang.