Det grønne metrohegn forsvinder på Kongens Nytorv

26. januar 2018

I seks år har det grønne byggepladshegn omkranset metrobyggeriet på Kongens Nytorv. Nu bliver hegnet fjernet, og det betyder bl.a. et gensyn med Rytterstatuen på Krinsen. Nedtagningen af hegnet er desuden første skridt mod en genetablering af en af Københavns mest prominente pladser.

Et synligt tegn på, at åbningen af hovedstadens nye metrolinje, Cityringen, nærmer sig, er nedtagningen af de grønne metrohegn. Flere steder i byen er hegnene allerede pillet ned, og nu er turen kommet til Kongens Nytorv. Her bliver hegnet i denne uge fjernet efter i seks år at have omkranset metrobyggepladsen på Københavns største torv. 

”Når Cityringen står klar, vil den binde byen bedre sammen, mindske trængslen og gøre det endnu mere attraktivt at lade bilen stå. Nedtagningen af de grønne hegn markerer, at vi er ved at nærme os åbningen – og vi er mange, der har glædet sig til at få åbnet byen op igen. Ikke mindst på Kongens Nytorv, hvor vi skal have genskabt den smukke plads frem mod åbningen af Cityringen i 2019”, siger Københavns Overborgmester, Frank Jensen. 

Det grønne hegn bliver i første omgang erstattet af et trådhegn, der skal danne rammen om det kommende arbejde med at indrette Kongens Nytorv. Når Cityringen åbner i sommeren 2019, vil 80 nye kejserlindetræer pryde den historiske plads, mens der også skal lægges omkring 900.000 chaussésten. I det hele taget vil det ovale haveanlæg Krinsen, der blev opført af Kong Christian den Femte i 1600-tallet, blive genopført som før.

”I forbindelse med byggeriet af Københavns nye metro har det været afgørende at sikre en fuldstændig genetablering af den smukke plads i hjertet af byen. Kongens Nytorv har enorm historisk betydning og har i mere end 400 år været en benyttet og beundret plads – både for byens borgere og for de mange gæster, der hvert år lægger vejen forbi København. Med nedtagningen af det grønne hegn er vi ét skridt nærmere en åbning af Cityringen, som vil gøre Kongens Nytorv til en endnu vigtigere plads og et nyt metroknudepunkt”, siger Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet.

Hegnet omkring byggepladsen ud for Lille Kongensgade og hen mod Strøget bliver ikke fjernet endnu, da der her skal bygges en ny hovedtrappe og en underjordisk gangtunnel mellem den nye og den eksisterende metrostation.

Når Cityringen åbner, bliver metrostationen på Kongens Nytorv en af de tre mest besøgte stationer i Danmark, mens passagertallet bliver mere end fordoblet. I dag stiger ca. 24.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2025 vil være vokset til ca. 90.000 passagerer.

 

Fakta om Kongens Nytorv metrostation

Kongens Nytorv bliver sammen med Frederiksberg Station metroknudepunkter, hvor Cityringen og de to eksisterende metrolinjer krydser hinanden. De to underjordiske stationer forbindes med en transfertunnel, der gør det let at skifte mellem linjerne.

 

Fakta om Cityringen

De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2025 vil metroen have 174 millioner passagerer årligt, og ni ud af ti af Danmarks mest travle stationer vil have en metrostation.

  

Yderligere information:

Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01

 

Foto og fakta til download: