Miljøkonsekvensvurdering af mulig metrolinje

Metroselskabet har foretaget en vurdering af miljøkonsekvenser i forbindelse med den mulige nye metrolinje M5. 
Miljøkonsekvensvurderingen (MKV) er en vurdering af projektets miljøpåvirkninger i både anlægs- og driftsfase.
Hent MKV, bilagsrapport og faktaark om M5
Billede af metrotog og børnefamilie
MKV proces

MKV-proces

  • I 2023 besluttede Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten v/ Transportministeriet at Metroselskabet skulle foretage en MKV af den mulige nye metrolinje M5.
  • Den 4 juni 2024 forelagde resultatet af det arbejde, og den 20. juni besluttede Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, at MKVen sendes i høring fra 1. august til 26. september 2024. I høringsperioden inviteres alle interesserede til at komme med inputs til projektet.
  • Alle høringssvar samles derefter i en hvidbog, som Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune forventes at behandle i slutningen af 2024. 

Metrolinje M5 er en ny selvstændig metrolinje med op til 10 stationer, der anlægges fra enten syd eller nord. 

Linjen går mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport via Islands Brygge, Amagerbrogade, Refshaleøen og Lynetteholm og Østerport. 

I miljøkonsekvensvurderingen undersøges en sydlig løsning med anlæg af syv stationer i første fase og tre stationer i anden fase samt en nordlig løsning med tre stationer og mulighed for senere videreførelse af linjen.

Derudover udarbejdes der en perspektivundersøgelse af muligheden for at lukke ringen med en metrostrækning fra København H til Østerport.

M5 inkl varianter
Børn på m,etroperron

Lang idefasehøring om mere metro

Før miljøkonsekvensvurderingen blev sat i gang,  afholdt Københavns Kommune i efteråret 2022 en otte uger lang idefasehøring for den mulige metrolinje, M5

I idefasehøringen blev to forslag til udformningen af metrolinjen præsenteret.

Forslagene bygger på, at et politisk flertal i Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation har ønsket en løsning for, hvordan en ny metrolinje kan understøtte byudviklingen i de nye områder på Refshaleøen, Lynetteholm samt Kløverparken. Den nye metrolinje skal samtidig afhjælpe de trængselsproblemer, der allerede i dag præger trafikken mellem Amager og det øvrige København.

Forundersøgelse af metrolinjer

Forud for idefasehøringen blev Metroselskabet  bedt om at undersøge mulige metrolinjer, der kunne binde Lynetteholm  sammen med resten af byen på en bæredygtig måde. Forundersøgelsen blev afsluttet efter godt halvandet års analyser, og de nye linjeføringsforslag, der indgår i idefasehøringen, er baseret på disse.

Resultaterne kan læses i Metrobetjening til Lynetteholm resumerapport eller i selve udredningsrapporten samt bilaget med tekniske tegninger for en mere udførlig beskrivelse.

Hvordan bliver nye linjer besluttet?
Foto af station fra omstigningsområdet

Yderligere undersøgelse

Som opfølgning på idefasehøringen er der i udredningsfasen blevet udarbejdet et tillægsnotat (supplement til forundersøgelsen).

Notatet kommer bl.a. ind på en ny løsning, hvor større dele af Amager stationsbetjenes end i tidligere undersøgelser.