
Metro til Ydre Nordhavn
Metronettet udvides i Ydre Nordhavn med to nye stationer, der planlægges til at stå klar i 2030.
Linjeføringen er en forlængelse af M4 fra Orientkaj Station til to nye stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken). Begge stationer er højbanestationer.
Med denne linjeføring får passagererne på de to nye stationer direkte adgang til de indre bydele og trafikknudepunkter med en rejsetid på ca. 7 min. fra endestationen v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) til Østerport – og ca. 14 min til København H.
Hvorfor metro til Ydre Nordhavn?
Nordhavn er Københavns Kommunes største nuværende byudviklingsområde, og når Nordhavn er fuldt udviklet omkring 2060, forventes der at bo 35.000 mennesker i Nordhavn.
I marts 2020 åbnede de to metrostationer Nordhavn og Orientkaj i Indre Nordhavn med nye, hurtige forbindelser til resten af byen, og i dag stiger 7.000 beboere og besøgende af eller på en af de to stationer på en typisk hverdag. Nu er turen kommet til at forlænge sporene til Ydre Nordhavn, hvor to nye stationer skal være med til at sikre effektiv kollektiv transport mellem Nordhavn og Indre By til de nye beboere, studerende og arbejdspladser, der rykker ind i de kommende år.
Metroforlængelsen sikrer, at ca. 80 pct. af byområdet i Ydre Nordhavn højst har 600 meter til nærmeste metrostation.


En mere klimavenlig metro
Med M4 til Ydre Nordhavn får du mere metro. Men du får også en metro med en lavere klimabelastning.
I arbejdet med M4 til Ydre Nordhavn er målet for det samlede projekt at reducere klimaaftrykket med 50 pct. i forhold til den eksisterende linje i Nordhavn.
Meget af CO2-besparelsen kan findes allerede i designfasen ved at arbejde med nye materialer og metoder i metrobyggeriet. Kraks Fond Byforskning har derudover udarbejdet en rapport i 2016 (af bl.a. forskere fra DTU), som viser, at etablering af metro kan have stor effekt af bilejerskabet lokalt - men jo længere man bevæger sig væk fra metrostationerne, jo lavere er effekten.
Rapporten viser, at bilejerskabet omkring stationerne kan falde med op til 14 pct., når der etableres metro.
Linjeføring
Den valgte linjeføring er en forlængelse af M4 fra Orientkaj Station til to nye stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken). Begge stationer er højbanestationer.
Med denne linjeføring får passagererne på de to nye stationer direkte adgang til de indre bydele og trafikknudepunkter med en rejsetid på ca. 7 min. fra endestationen v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) til Østerport – og ca. 14 min til København H. Med et skift på Kongens Nytorv kan du nå lufthavnen på ca. 27 min.
Metrolinjen sikrer, at ca. 80 pct. af byområdet i Ydre Nordhavn højst har 600 meter til nærmeste metrostation.


Den videre proces
I september 2023 besluttede politikerne i København, at Metroselskabet skulle arbejde videre med en linjeføring med to stationer i Ydre Nordhavn. I februar 2025 annoncerede Metroselskabet første fase af et EU-udbud, og vinderen af udbuddet forventes at kunne offentliggøres sidst i 2025. Når den videre plan for arbejdet med M4 Ydre Nordhavn ligger klar, opdaterer vi informationen her på siden, og informerer via pressen mv.
Det er målet, at de to nye stationer på M4 i Ydre Nordhavn åbner i 2030. Hvis du vil vide mere om det tekniske forarbejde samt de politiske beslutninger om M4 til Ydre Nordhavn, så læs mere i resumérapporten fra august 2023 - eller i den tekniske udredningsrapport.