22 metrostationer mellem Vanløse og Amager

M1 og M2 åbnede i etaper i perioden mellem 2002 og 2007 som de to første metrolinjer i København. De har tilsammen 22 stationer og dækker en strækning på 21 km.

De to linjer kører begge fra Vanløse og fungerer som to sammenhængende baner fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvorefter de deler sig mod Vestamager (M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (M2).

  • M1 udgør strækningen mellem Vanløse og Vestamager og består af 15 stationer i alt. Undervejs kan du skifte til de øvrige metrolinjer samt til S-tog på Vanløse og Flintholm og Nørreport samt til regionaltog på Ørestad. På Frederiksberg kan du skifte til M3 og på Kongens Nytorv kan du skifte til M3 og M4.

  • M2 udgør strækningen mellem Vanløse og Københavns Lufthavn og består af 16 stationer i alt. Undervejs kan du skifte til S-tog på Vanløse, Flintholm og Nørreport samt til regionaltog/fly på Københavns Lufthavn. På Frederiksberg kan du skifte til M3 og på Kongens Nytorv kan du skifte til M3 og M4.

 

Metrolinje i Ørestaden
Linjeføringskort med zoneinddeling


M1 og M2 kører i zone 1-4

Når du rejser med M1 og M2 kører du i zonerne 1-4, men pga. en regel om "ringzoner" betaler du dog højst for tre zoner med metroen.

Intervalskema

Tidsrum:

 

 

M1, M2
Vanløse - Christianshavn

 

 

M1
Vestamager - Christianshavn

 

 

M2
Lufthavnen - Christianshavn

Myldretid.  07 - 09  & 14 - 18 

2 min

4 min

4 min

Dag/aften uden for myldretid + weekend 

3 min

6 min

6 min

Nat efter fre.-lør.  01 - 07 

7-8 min

15 min

15 min

søn.-tors. 00 - 05 

20 min

20 min

20 min

 

Læs mere om rejser med metroen

Arkitektur og koncept

Metroens stationer og koncept har fra begyndelse med M1 og M2 haft til formål at skabe nem tilgængelighed med enkle og stramme linjer, så passagerne hurtigt og let kan komme til og fra metroen . Bl.a. er der lagt vægt på at lede dagslys ned i stationerne for at skabe lys og overblik over hele stationsrummet.

Siden da har man forsøgt at bygge videre på konceptet og forbedre konceptet på de nye metrolinjer M3 og M4.

 

Læs mere om metroens arkitektur
Trappenedgang til Lergravsparken