Som passager skal du kunne føle dig tryg på dine rejser med metroen.

Information
På stationer og i tog er der altid aktuel information om metrodriften. På stationerne sørger elektroniske displays for aktuel driftsinformation. Du kan altid se, hvor toget kører hen på perronens elektroniske display samt på fronten af toget. I toget kan du læse på de elektroniske displays, hvilken station det er næste gang, og dette siges også over højtalerne.

Videoovervågning
Alle stationer videoovervåges hele døgnet, og passagererne kan ses af personalet i kontrolrummet. I togene er der etableret videoovervågning, hvor eventuelle hændelser optages på bånd til brug for senere opklaring.

Personale
Metroens tog er førerløse, men ikke ubemandede. Der er personale overalt i systemet – både i togene og på stationerne. Metro Stewarderne er iført let genkendelige uniformer og har til opgave at hjælpe, vejlede, svare på spørgsmål og kontrollere billetter.

Opkaldspunkter
Der er opkaldspunkter på alle stationer og i alle tog. Brug opkaldspunkterne til at komme direkte i kontakt med kontrolrummet. Opkaldspunkterne er gule og forsynet med en grøn info-knap og en rød alarmknap. Du kan kalde kontrolrummet, hvis du har behov for ekstra tid til påstigning, eller hvis du har problemer med metroen i øvrigt. Er du f.eks. svagtseende eller blind, kan du gennem opkaldspunktet få kontrolrummet til at udsende trafikinformationer via højtalerne. Alarmknappen bruges kun ved akut fare.

Lys og design
I metroen er der valgt et design, der gør stationerne lyse og lette at overskue. Stationerne er så vidt muligt udført efter samme grundprincip og i samme design, hvilket sikrer, at passagererne straks genkender indretningen og nemt orienterer sig i stationens hovedfunktioner. Tunnelstationerne er forsynet med ovenlys, der fører dagslys helt ned på perronen, og i tunnelerne er der konstant tændt lys, så passagererne også her kan bevare orienteringen og have føling med, hvor de befinder sig.