
Tre teams går videre i udbud om mere metro til Nordhavn
18. marts 2025Planlægningen af to nye metrostationer i Ydre Nordhavn er i gang, og Metroselskabet har nu prækvalificeret tre teams til at give deres tilbud på den nye metrostrækning.
I sommer åbnede fem nye stationer på M4-linjen i Sydhavn og Valby, og nu er turen kommet til en forlængelse af M4-linjen i Nordhavn med to nye stationer i byudviklingsområdet Levantkaj og det fremtidige centrum i Ydre Nordhavn.
I februar i år offentliggjorde Metroselskabet udbuddet på design- og anlægskontakten efter konceptet ”tidlig entreprenørinddragelse”. I denne udbuds- og kontraktform inviterer Metroselskabet et hold bestående af entreprenør, ingeniørrådgiver og arkitekt ind i projektplanlægningen på et tidligt stadie. Formålet er at opnå et endnu bedre samarbejde på projektet, minimere projektets klimaaftryk og i sidste ende bygge en bedre metro for kunderne og byen.
Der kom seks ansøgninger, og Metroselskabet har nu valgt at prækvalificere tre teams, som deltager i konkurrencen om at designe og bygge den nye udvidelse af linjen. De tre entreprenører med teams er:
- Acciona Construcción S.A. med Acciona Engineering, Niras, Egis Rail samt Weston Williamson + Partners
- M.J. Eriksson A/S med LM BYG, Bravida, Artelia, C.F. Møller samt BIG
- MT Højgaard Danmark A/S Rambøll samt Cobe
”Vi er meget tilfredse med alle de ansøgninger, der er kommet ind, og ser frem til at arbejde videre med de tre prækvalificerede teams. Med M4 til Ydre Nordhavn benytter vi os af en for Metroselskabet ny kontraktmodel, hvor vi gennem et tidligt samarbejde med entreprenøren får bedre mulighed for bringe dennes erfaringer og kompetencer i spil i håb om at skabe innovative og bæredygtige løsninger, som kan bidrage til at reducere CO2-aftrykket i forhold til tidligere metroprojekter”, siger direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark og roser de tre teams for at have budt ind med god erfaring og stærke konstellationer.
”Når vinderen er fundet i konkurrencen, ser vi frem til et godt samarbejde, hvor vi sammen med entreprenøren og rådgiverne kan finde de bedste løsninger. Med tidlig entreprenørinddragelse bliver konkret viden fra bygge- og anlægsbranchen bragt på bordet fra begyndelsen af designprocessen, og alle parter får bedre forståelse for processer og risici,” siger direktør i Metroselskabet, Rebekka Nymark.
Vinderen af udbuddet forventes at blive fundet i efteråret 2025. Derefter følger en designfase og miljøkonsekvensvurderingen. Selve byggeriet forventes påbegyndt i 2027, og målet er, at de nye stationer åbner for passagerer i 2030.
Fakta om udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn
- De to nye stationer med de foreløbige navne v/Levantkaj og v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) er planlagt som en 1,6 km højbane som en fortsættelse af M4-linjen fra Orientkaj Station.
- Når linjen står færdig, får passagererne til og fra Ydre Nordhavn direkte adgang mellem de indre bydele og flere større trafikknudepunkter med en rejsetid på ca. 7 min. fra endestationen v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) til Østerport – og ca. 14 min til København H.
- Nordhavn er Københavns Kommunes største nuværende byudviklingsområde, og når området er fuldt udviklet omkring 2060, forventer København Kommune, at der bor ca. 35.000 mennesker i Nordhavn. Metroen skal være med til at sikre effektiv, offentlig transport fra dag ét til de mange mennesker, som kommer til at bo, arbejde og færdes i Nordhavn.
- Kraks Fond Byforskning har udarbejdet en rapport i 2016 (af bl.a. forskere fra DTU), som viser, at etablering af metro kan have stor effekt af bilejerskabet lokalt - men jo længere man bevæger sig væk fra metrostationerne, jo lavere er effekten. Rapporten viser, at bilejerskabet omkring stationerne kan falde med op til 14 pct., når der etableres metro.
- M4 til stationerne Nordhavn og Orientkaj åbnede i marts 2020 som en afgrening af M3 Cityringen med nye, hurtige forbindelser mellem Nordhavn og andre dele af byen.
- I 2024 åbnede forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby med fem nye stationer. Stationerne har siden åbningen haft mere end dobbelt så mange passagerer som forventet.
Fakta om udbuddet
- Projektet udbydes under forsyningsvirksomhedsdirektivet iht. den procedure, der kaldes ”konkurrencepræget dialog”. Konkurrencepræget dialog giver de bydende mulighed for at drøfte projektets rammer med Metroselskabet i udbudsperioden, og Metroselskabet kan vælge at tilpasse rammerne, inden de endelige tilbud afgives.
- Projektet bliver udbudt som ”tidlig entreprenørinddragelse” med en design- og byggekontrakt. Den tidlige inddragelse vil foregå etapevis med en samarbejdsfase og en byggefase. I samarbejdsfasen vil Metroselskabet og entreprenøren sammen med dennes team udvikle projektet i et tæt samarbejde.
- Tilbudsgiverne til kontrakten vil være entreprenører, der danner teams bestående af entreprenør og designere (arkitekter og ingeniører).
- Metroselskabet annoncerede udbuddet i februar 2025 og regner med at tildele kontrakten i anden halvdel af 2025.
- Når udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn går i drift, vil den blive drevet af samme operatør, som på det tidspunkt har kontrakt på M3 og M4-systemet.