Se visualiseringen af det kommende omstigningsområde

20. juni 2022

Efter sommerferien begynder arbejdet på det underjordiske omstigningsområde på Ny Ellebjerg. Det vil forbinde metroen med de øvrige toglinjer og gøre det let at skifte mellem de forskellige transportsystemer.

Når den kommende metrolinje M4 Sydhavn åbner i 2024, bliver Ny Ellebjerg et af Danmarks største jernbaneknudepunkter, hvor du kan tage med metro, bus, to S-togsbaner samt regional- og fjerntog. Fra august 2022 og frem til åbningen af de nye metrostationer i 2024 anlægger vi et fælles omstigningsområde til de forskellige transportformer.

”Der er et stort ønske fra staten, kommunerne, trafikudbydere, passagerer og borgere i området om at gøre det nuværende Ny Ellebjerg Station til et mere overskueligt, trygt og indbydende sted at færdes. Fremover kommer tusinder af mennesker til at bruge København Syd hver dag, og et nyt omstigningsområde vil både give bydelen og hele hovedstadens kollektive transport et løft”, siger Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet.

Arbejdet på omstigningsområdet vil foregå sideløbende med anlæggelsen af metrostationen.

Fakta

  • Omstigningsområdet forbinder endestationen på metrolinjen M4 (København Syd til Orientkaj i Nordhavn), perronen på Ringstedbanen, S-togsstationen på Køge Bugt-banen, Ringbaneperronen (S-tog) samt en fremtidig perron på Øresundsbanen.

  • København Syd forventes at blive en af landets travleste stationer i 2024 med 37.000 daglige påstigere.

  • Når København Syd åbner i 2024, forventes det, at godt 70 pct. af borgerne i København og på Frederiksberg får under 600 meter til en tog- eller metrostation.

OBS - tegningen er en foreløbig visualisering, og der kan ske justeringer undervejs i anlægsprojektet.