Nyt liv til 34 metrotog

30. januar 2023

Metroselskabet indgår kontrakt med franske Alstom om modernisering af de 34 ældste Metrotog. 

 

For 20 år siden kørte Metroen for første gang med passagerer. Siden denne første tur har de 34 første Metrotog tilsammen kørt mere end 95 mio. km.  fra Vanløse til Vestamager eller Københavns Lufthavn (på linjerne M1 og M2).

Nu er det blevet tid til at fremtidssikre togvognene og give passagererne en endnu bedre rejseoplevelse.

 

Modernisering giver gevinst for miljøet og for passagererne

Metroselskabet har derfor indgået kontrakt med Alstom om en gennemgribende modernisering af togene. Den franske leverandør af mobilitetsløsninger skal over de kommende tre år renovere togene og dermed sikre den fortsatte høje driftssikkerhed, fastholde togenes høje sikkerhedsniveau, forbedre kundeoplevelsen og gøre det nemmere at vedligeholde togene. En modernisering indeholder desuden et væsentligt mindre klimaaftryk, end nyindkøb af 34 tog ville gøre. 

- Vi har sat os et ambitiøst mål om fortsat at levere den bedst mulige bæredygtige service til vores kunder samtidig med, at vi sætter det mindst mulige klimaaftryk. Moderniseringen vil få positiv indflydelse på passagerernes oplevelse af rejser med Metroen på M1 og M2. Derfor har vi søgt efter en leverandør til opgaven, der matcher vores ambition. Det har vi fundet i det netop afsluttede udbud, hvor den valgte leverandør udmærkede sig i et stærkt felt af bydere, siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.

 

 

Plads til flere i hjemvendte tog

Moderniseringen er blot et af flere projekter, der er sat i værk for at øge kapaciteten, driftssikkerheden, frekvensen af afgange og i det hele taget gøre Metroen til et endnu mere attraktivt valg for passagerne.

De omfattende ændringer, der udføres på Alstoms værksted i Rotterdam, indeholder udover ændringerne i indretningen, maling af alle paneler, nye gulve, udskiftning af døre og udskifte vigtige dele af undervognen.

- Vi sender togene afsted tre ad gangen over de kommende tre år. Det er en opgave, vi har forberedt os på, ved bl.a. at indsætte nye tog, så den samlede flåde kan levere den rette kapacitet, mens vi tager de enkelte tog ud til modernisering. Det kan derfor gennemføres, uden at passagerne kommer til at mærke til det, før togene vender tilbage i fornyet og fremtidssikret stand, siger Rebekka Nymark. 

 

 

Spændende samarbejde i vente

Hele processen skal nu planlægges i detaljer. Eksperter fra Metroselskabet og operatøren Metro Service vil derfor være i tæt dialog med Alstom for at give vitale input til en proces, som leverandøren ser frem til.

- Vi har stor erfaring med denne type renoveringer. Men denne opgave er en enestående mulighed for at komme til at arbejde med det første førerløse metrosystem i en hovedstad, og med den ekspertise, som Metroselskabet bringer med ind i samarbejdet, siger Emmanuel HENRY, Managing Director, Alstom Transport Danmark.

Efter planen skal det første af 34 tog tage rejsen fra København til Rotterdam i 2023, mens det sidste vender tilbage i drift i 2026.

 

Fakta om de 34 tog

  • De udgør første flåde af den første førerløse metro i en hovedstad.
  • Togene har tilsammen kørt 95 millioner kilometer.
  • Et metrotog er 39 meter langt og 2,65 meter bredt.
  • Dets maksimale hastighed er 80 kilometer i timen, og med stop bliver gennemsnitsfarten 40 kilometer i timen gennem byen.
  • På M1 og M2 kører de 34 ældste tog sammen med 8 nye, så den samlede flåde på disse linjer er på 42 tog.
  • Oprindeligt skulle de 34 tog udskiftes med nye tog i 2025. Moderniseringen forlænger deres levetid til 2035.
  • Dermed sætter vi et klimaftryk fra nyindkøb af tog 3 gange hvert 100 år i stedet for 4 gange. Hvilket gør moderniseringen til en markant mere klimavenlig løsning end alternativet.
  • Med den oprindelige sædeindretning er der plads til godt 270 passagerer i hvert tog. Det øges med den nye sædeindretning til næsten 300.

 

Fakta – hvad er køreplanen for levetidsforlængelsen, og hvad skal der gøres ved togene

  • Kontrakten, som Metroselskabet har underskrevet med Alstom, har en samlet værdi af 30 mio. Euro
  • Kontrakten løber fra 2023, hvor detaljerne i opgaven kortlægges og de første tog sendes til Rotterdam.
  • Det sidste tog skal leveres tilbage og være i drift i 2026.

Opgaven indebærer bl.a. at:

  • Ændre indretningen af sæderne i toget
  • Udskifte togets brandsikkerhedssystem
  • Installere nyt system til passagerinformationer – blandt andet med infoskærme
  • Udskiftning af døre
  • Udskiftning af kabler og elektronik
  • Lægge nyt gulv
  • Male inderpaneler
  • I udbuddet er der stillet krav til at leverandøren har en ordentlig miljøpolitik med hensyn til sortering og korrekt bortskaffelse af spildprodukter.

Dog vil den konkrete liste af forbedringer blive præciseret i en forestående detaljeret planlægning mellem Metroselskabet og Alstom.

Alle udskiftninger vil ske efter behov. Det vil sige, at hvert tog bliver vurderet og gennemgået individuelt, inden moderniseringen går i gang. Derefter udskifter man fx kun paneler, hvis de ikke kan repareres. De eksisterende sæder og glaspaneler bliver genanvendt.

 

Fakta – hvem er Alstom?

Alstom servicerer mere end 35.500 køretøjer verden over og leverer serviceydelser på tværs af hele transportsystemets levetid. Det vil sige fra design over konstruktion til drift og modernisering.

En tredjedel af alle moderniseringer af togsystemer verden over bliver udført af Alstom.

Virksomheden er eksperter i at levetidsforlænge køretøjer, forbedre deres energiforbrug og sænke deres CO2-udledning.

Alstom er langt fra at være en ny operatør i Danmark. Igennem de sidste 20 år har de været til stede på det danske marked, og har blandt andet leveret 500 regionaltog, signalsystemer, og teknisk udstyr til en lang række togsystemer. Senest har Alstom vundet den største jernbanekontrakt i Danmarks historie, da de i 2021 blev valgt som leverandør af 100 nye tog til DSB og vedligeholdelsesopgaven på togene i deres 15 første leveår.

 

Yderligere information

Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.