
Ny rapport: Metroselskabet leverede megaprojekt til tiden, prisen og med langt flere passagerer end forventet
27. februar 2025Metroselskabet har af Implement Consulting Group fået udarbejdet en uafhængig rapport om arbejdet med at anlægge forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby.
Rapporten har til formål at kortlægge, hvordan det lykkedes Metroselskabet at levere et megaprojektet til over 8 mia. kr. til tiden, inden for budgettet og med den forventede værdiskabelse i form af dobbelt så mange passagerer som forventet i 2024 – hvilket ellers er en sjældenhed for offentlige anlægsprojekter af denne størrelse.
Åben executive summaryFem afgørende faktorer bag en succesfuld projektlevering
Rapporten bygger på 22 interview med interne og eksterne centrale aktører og fremhæver fem
centrale elementer, der har været afgørende for projektets succes:
- Et tillidsbaseret samarbejde mellem Metroselskabet og entreprenørerne
- En fleksibel og løsningsorienteret tilgang hos alle de involverede parter
- Stærke erfaringer og kompetencer hos Metroselskabet og de øvrige parter
- En hensigtsmæssig selskabsstruktur og klare incitamenter
- En solid governance-model
Hent evalueringen af M4 Sydhavnen
Download rapportenGet instant access to the report
Download the report"Metroudvidelsen til Sydhavn og Valby er et bevis på, at vi som bygherre kan levere store og komplekse infrastrukturprojekter effektivt og med høj kvalitet. Det er også et udtryk for stor fleksibilitet og gode samarbejdsevner hos vores entreprenører på projektet. Konklusionerne skal nu bruges til at styrke fremtidige projekter og deles i dialog med branchen," siger Metroselskabets direktør, Mikkel Kjær Jensen.
Implement Consulting Group har stået for udarbejdelsen af rapporten, som kortlægger de mange interessenters erfaringer:
"Metroprojektet er et rigtig godt eksempel på vellykket projektledelse inden for store infrastrukturprojekter. Metroselskabet og selskabets samarbejdspartnere har demonstreret, hvordan en strategisk og samtidig fleksibel tilgang til samarbejde, governance og planlægning kan sikre, at megaprojekter leveres til tiden, inden for budgettet og med de ønskede gevinster," siger Mikkel Gram Colding, senior konsulent i Implement Consulting Group.
Tillidsfuldt samarbejde og fleksibilitet blev prioriteret
Rapporten identificerer de forhold, som har haft betydning for, at et så stort projekt kan leveres til forventningerne. Metroselskabet investerede f.eks. betydeligt i at opbygge et tillidsbaseret samarbejde med entreprenørerne – blandt andet gennem tæt dialog, faste 1:1-møder og sociale arrangementer. Dette skabte en fælles forståelse af målsætninger og arbejdsgange, hvilket gjorde det lettere at finde løsninger på udfordringer.
Under coronapandemien valgte Metroselskabet desuden at udvise fleksibilitet og understøtte entreprenørerne – f.eks. ved at etablere faciliteter, der muliggjorde test af alle arbejdere med en svartid på få timer, så arbejdet kunne fortsætte, trods udfordringer med international arbejdskraft.
"Vi trak på værdifulde erfaringer fra M3-linjen, som vi åbnede i 2019, herunder både de gode og de mindre gode erfaringer, og lavede en prioriteret planlægning. Vi satte tid af til de processer, om erfaringsmæssigt tager lang tid, og den grundige planlægning gav en kortere og mere smidig anlægsfase. Det gav også myndighederne bedre muligheder for at planlægge deres del af arbejdet," fortsætter Mikkel Kjær Jensen.
Metroselskabet vil nu bruge rapportens konklusioner til at forbedre fremtidige projekter, både egne og i branchen generelt.
Yderligere information
Metroselskabets kommunikationsafdeling:
Mail: presse@m.dk
Telefon: 72 42 49 01
Fakta:
M4 til Sydhavn og Valby
- Udvidelsen af M4 til Sydhavn og Valby åbnede i juni 2024 og består af fem nye metrostationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd.
- Anlægsarbejdet begyndte i 2018 og tog knap seks år.
- De samlede anlægsomkostninger var 8,6 mia. kr., og det oprindelige anlægsbudget var 10,4 mia. kr. inkl. reserver.
- Metroforlængelsen er 5,7 km lang (fra København H til København Syd).
Entreprenører og rådgivere på projektet:
- TUNN3L JV: Anlæg af de fem nye metrostationer og tunnelerne.
- Rhomberg EFACEC JV: Byggeri af spor og strømforsyning.
- Hitachi: Levering af styresystem, kabler i tunneler og tog.
- Metro Service: Drift og vedligeholdelse som underleverandør til Hitachi.
- COWI og Systra: Metroselskabets rådgivere på projektet.
- Aarsleff Rail: Byggeri af det fælles omstigningsområde mellem Metro, S-tog og fjern- og regionaltog på København Syd.
Generelt om Metroen:
- Det samlede metronet består af 44 stationer og 43 kilometer spor.
- De første metrostationer åbnede i 2002, og de nyeste stationer åbnede i 2024.
- I januar 2025 startede udbuddet på de næste to stationer, der skal ligge i Ydre Nordhavn og
- forventes at åbne i 2030.
- Her kan du finde fotos af Metroen samt mere fakta.
Passagertal for det samlede metronet:
- 2024: 126 mio. passagerer
- 2023: 120 mio. passagerer
- 2022: 108 mio. passagerer
Definition af megaprojekt
Et megaprojekt er et investeringsprojekt, der typisk koster mere end én milliard amerikanske dollar. Megaprojekter tiltrækker stor offentlig interesse vedrørende f.eks. deres miljøpåvirkninger og budgetstørrelser. Megaprojekter kan omfatte tunneler, motorveje, jernbaner, lufthavne, mm. Dog er de mest almindelige megaprojekter indenfor vand- og atomkraftværker og store projekter inden for den offentlige transport (Kilde: Wikipedia).
Om Metroselskabet
Metroselskabet er ansvarlig for udvikling og drift af Metroen i København og arbejder for at sikre effektive, bæredygtige og fremtidssikrede transportløsninger.