Nu forsvinder det grønne metrohegn på Rådhuspladsen

6. juni 2018

I seks år har det grønne byggepladshegn omkranset metrobyggeriet på Rådhuspladsen, og københavnerne har måttet undvære halvdelen af en af byens mest centrale pladser. Men nu ryger hegnet, og Rådhuspladsen genopstår i både nye og gamle klæder.

Når det grønne metrohegn i de kommende uger fjernes på Rådhuspladsen, er det første skridt mod en genetablering af en af de mest centrale og historiske pladser i hjertet af København. I første omgang erstattes hegnet af et trådhegn, der skal danne rammen om arbejdet med at indrette Rådhuspladsen og gøre klar til Cityringens åbning i juli 2019.

 

”Nedtagningen af de grønne hegn markerer, at vi nærmer os åbningen af Københavns nye metrolinje, som vil mindske trængslen og binde byen sammen på en helt ny og bæredygtig måde. Det er vi mange, der glæder os til. Rådhuspladsen er en af byens vigtigste og historiske pladser, og det bliver fantastisk, når hele pladsen åbnes igen til gavn og glæde for københavnerne og byens mange gæster”, siger Københavns Overborgmester, Frank Jensen.

 

Genetableringen af pladsen byder på både glædelige gensyn og nyskabelser, som binder fortid og fremtid sammen. Når entreprenøren CMT tager hegnet ned, kan det bl.a. betyde, at Dragespringvandet får en endnu mere prominent placering end tidligere, da det muligvis rykkes ind midt på pladsen. Springvandet er lige så gammelt som rådhuset og har dermed stået på Rådhuspladsen i mere end 100 år.

 

En nyskabelse bliver en lille byskov bestående af 60 træer, der skal erstatte busholdepladsen for enden af Rådhuspladsen. Her vil byens cyklister blive ført ad en bred, dobbeltrettet cykelsti, der snor sig igennem en urban lund af løvtræer. Københavns Kommune har desuden besluttet at plante yderligere 10-15 træer på og omkring Rådhuspladsen.

 

”I forbindelse med byggeriet af Cityringen er det vigtigt for os, at vi får leveret byens pladser og parker tilbage i fineste stand. Vi ved, at mange glæder sig til at få deres byrum tilbage, og derfor er det altid glædeligt, når endnu et grønt hegn forsvinder. Rådhuspladsen vil i fremtiden både være en central og betydningsfuld plads og også en stor station på de nye metrolinjer", siger Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet.

 

Udover historiske springvand og nyplantede træer vil Rådhuspladsen også blive udstyret med trapper og elevatorer ned til den kommende underjordiske metrostation. Nedgangen til stationen bliver placeret for enden af Strøget, og der bliver også en mindre trappe ud mod H.C. Andersens Boulevard.

  

Fakta om metrostationen på Rådhuspladsen

Når Cityringen åbner, vil Rådhuspladsen få 14.000 daglige passagerer i et gennemsnitligt hverdagsdøgn. Samtidig vil rejsetiden mellem Rådhuspladsen og Marmorkirken f.eks. blive reduceret fra 23 til fem minutter.

 

Fakta om Cityringen

De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2025 vil metroen have 174 millioner passagerer årligt, og ni ud af ti af Danmarks mest travle stationer vil have en metrostation.

 

Yderligere information:

Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01

 

Pressemeddelelsen er præciseret med forbehold for endelig politisk prioritering af midler til en flytning af Dragespringvandet. I november 2016 vedtog teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune planen for, hvordan Rådhuspladsen skal se ud, når Cityringen åbner i 2019. Planen indebærer bl.a. en mere central placering af Dragespringvandet. Men det er under forudsætning af, at projektet prioriteres i budgetforhandlingerne.