Metroen runder en milliard passagerer

6. januar 2022

Siden åbningen i 2002 har 1 mia. passagerer rejst med Metroen i København. Nye metrostationer åbner i 2024, og flere stationer og linjer er allerede på tegnebrættet.

Antallet af passagerer, der rejser med Københavns Metro, har været støt stigende stort set siden åbningen i 2002. Med i alt en milliard rejsende har Metroen nu rundet en gigantisk milepæl.

”Vores metro er fantastisk, og den har været med til at løfte København til den enestående by, vi har i dag. Metroen er socialt og klimamæssigt bæredygtig, fordi den gør det muligt at bo i en velfungerende by uden at eje en bil, og den bringer os alle sammen tættere sammen. Det skal vi have meget mere af i fremtiden,” siger overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen.

Metroens popularitet har bevirket, at der siden åbningen er bygget to nye linjer. I 2019 åbnede M3 Cityringen, og i 2020 åbnede linje M4 – alle fire linjer er med førerløs drift, døgnet rundt, året rundt. Et system som har inspireret metrosystemer i udlandet, og som også tænkes indført herhjemme i S-toget.

”En milliard rejser på knap 20 år – det er imponerende. Tak til jer der rejser med den kollektive transport. Og ikke mindst en milliard tak til Metroens ansatte for at sikre den gode drift, så Metroen bare ruller derudaf til glæde for Metroens passagerer året rundt,” siger transportminister Benny Engelbrecht.   

Frederiksberg Kommunes nyvalgte borgmester ser Metroen som et stort aktiv for sin by og hovedstaden i det hele taget. En bæredygtig transportform som gør byen bedre at bo i.

”Det en kæmpe milepæl, at Metroen nu runder en milliard rejsende. Metroen er nem at kombinere med at gå eller tage cyklen, og på den måde er man med til at sikre en bedre luftkvalitet i vores by ved at rejse bæredygtigt. Derfor skal vi have endnu mere metro i de kommende år - også på Frederiksberg,” siger Michael Vindfeldt, borgmester i Frederiksberg Kommune.

I 2024 bliver Metroens linje M4 forlænget mod syd, når fem nye metrostationer åbner mellem Københavns H og Ny Ellebjerg. En forlængelse af linje M4 mod Ydre Nordhavn og en helt ny linje M5 er også på tegnebrættet. Til glæde for de mange Metropassagerer i dag – og i fremtiden.

”Jeg vil gerne sige en milliard tak til vores passagerer. Vi bygger Metro, ikke fordi vi kan, men fordi den skal bruges af alle jer, der skal på arbejde, i skole, osv.  Det er med jer i tankerne, at vi går på arbejde hver dag – både når vi bygger metro, og når vi får metroen til at køre døgnet rundt, året rundt,” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

 

Tidslinje for Metroen i København

  • På en almindelig uge står Metroen for mere end to millioner rejser. Kort inde i 2022 rundede Metroen i alt 1 mia. rejser. Ud over de mange persontransporter har Metroen blandt andet også transporteret cirka 700.000 store hunde (små hunde rejser gratis) – OG 1 hest!
  • Metroen åbnede den 19. oktober 2002 med transport mellem Nørreport og Vestamager (M1) og Nørreport og Lergravsparken (M2).
  • I 2003 blev linjerne forlænget fra Nørreport til Frederiksberg og senere samme år fra Frederiksberg til Vanløse.
  • I 2007 blev linje M2 forlænget fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn.
  • I 2009 begyndte Metroen at køre i døgndrift alle ugens dage, hvilket kun få metrosystemer i verden kan tilbyde sine passagerer.
  • I 2019 åbnede M3 Cityringen, som forbinder Indre By, Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro og Østerbro.
  • Der blev senest sat ny passagerrekord i Metroen (målt på et døgn) den 29. november 2019 med godt 530.000 passagerer – dvs. få måneder inden corona-pandemien ramte Danmark.
  • I 2020 åbnede efter M4 fra Orientkaj over Nordhavn og via Cityringens linjeføring frem til København H.
  • M4-linjen forlænges i 2024 med fem nye stationer fra København H til Ny Ellebjerg.
  • Ifølge prognoserne runder Metroen i København den næste milliard rejser i løbet af de kommende syv år.   

Yderligere information

Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.