M3 og M4 lukker i to uger for at gøre klar til sommeråbning af metro til Sydhavn og Valby

15. januar 2024

Til sommer får København fem nye metrostationer i Sydhavn og Valby, men inden da skal der testkøres tog på strækningen. Testkørslerne er nødvendige for at få de påkrævede sikkerhedsgodkendelser og medfører, at M3 og M4 lukker ned for passagerer i to uger i februar.

Når kalenderen viser sommer, kan københavnerne og byens gæster se frem til, at endnu mere af byen bindes sammen af Metro, når metrolinjen M4 forlænges med fem nye stationer i Sydhavn og Valby. For at åbne forlængelsen er det dog nødvendigt at sætte driften af metrolinjerne M3 Cityringen og M4 på pause fra d. 10-26. februar, så der kan testkøres på den nye del af M4-linjen.

Rigtig mange mennesker har taget M3 og M4 til sig, og linjerne er blevet en del af hverdagen. Det er vi meget glade for. Derfor er vi også rigtig ærgerlige over, at vi må lukke M3 og M4 helt i ca. to uger i februar. Men når vi skal forlænge M4 til Sydhavn og Valby, er den sidste testfase nødvendig for, at vi kan få de påkrævede sikkerhedsgodkendelser til at kunne køre med passagerer til sommer. Og det kan desværre ikke gøres uden at genere vores kunder, da systemer og tog hænger sammen i M3 og M4,” udtaler Rebekka Nymark, der er direktør i Metroselskabet.

Metrobusser og alternative transportformer 
Hver uge rejser cirka en million passagerer med Cityringen M3 og M4. Men fra 10.-26. februar opfordres de mange passagerer til at finde alternative rejsemuligheder foruden de metrobusser, der vil erstatte M3 og M4. Det forklarer direktør Rebekka Nymark:

Vi ved, at vi kommer til at skuffe mange, også selvom vi på alle måder har søgt at planlægge tilkoblingen af de fem nye stationer så hensynsfuldt som muligt. Derfor lukker vi ned i uge 7 og 8, hvor mange holder vinterferie. Der vil naturligvis være metrobusser, som kommer til at køre ca. hvert 3. minut i myldretiden på de mest centrale og travle strækninger. Men passagererne skal forvente meget længere rejsetid, end de er vant til med M3 og M4, og der vil ikke være plads til alle i busserne. Derfor opfordrer vi også vores kunder til, at de prøver at finde andre transportformer, f.eks. cyklen, tog og andre metrolinjer, samt at de planlægger deres rejse i god tid,” siger Rebekka Nymark.

Metrolinjerne M3 og M4 har ét fælles førerløst styresystem med fælles stationer, tog og spor på strækningen mellem Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen og København H. Det kræver derfor en midlertidig indstilling af driften på M3 og M4 at justere og teste styresystemet, så de fem nye stationer i Sydhavn og Valby kan kobles på det eksisterende metrosystem, og Metroselskabet kan få de nødvendige sikkerhedsgodkendelser, inden der kan medtages passagerer.

Det handler om, at vi skal være sikre på, at det samlede system er sikkert og kører godt, inden vi åbner de fem nye stationer til sommer. Det er som sagt ærgerligt, at denne midlertidige indstilling af driften er nødvendig, men vi håber, at folk alligevel finder gode løsninger på den udfordring, vi nu giver dem. I sidste ende kan folk glæde sig til, at de inden længe får meget mere metro i København," slutter Rebekka Nymark. 

Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug, kan man rejse direkte mellem Orientkaj og København Syd. Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv. Derudover bliver det muligt at skifte til både S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn. Efter åbningen til sommer vil det samlede metronet bestå af 44 metrostationer og 43 kilometer spor.

Fakta om lukningen

  • Fra natten til lørdag d. 10. februar kl. 2 - mandag morgen d. 26. februar kl. 6 vil M3 Cityringen og M4 være lukket for passagerer. Det vil fortsat være muligt at rejse med M1 og M2 som normalt.
  • I lukningsperioden skal det fælles styresystem på M3 og M4 justeres og testes, så de fem nye stationer i Sydhavn og Valby kan kobles sikkert og godt på det eksisterende metrosystem, og Metroselskabet kan få de nødvendige sikkerhedsgodkendelser til at kunne køre med passagerer. 
  • Cirka én måned før forventet åbning vil M3 og M4 lukke ned igen i ét døgn. Det sker i forbindelse med den såkaldte Trial Run, hvor systemet justeres for fejl, og drifts- og vedligeholdelsespersonalet opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer. Lukningen vil forventeligt finde sted i en weekend.

Fakta om metrobusser og Rejseplanen

  • Metroselskabet indsætter metrobusser, som i vid udstrækning kommer til at dække M3 og M4's stationer. Busserne vil køre ca. hvert 3. minut i myldretiden på de mest centrale strækninger. Læs mere om deres holdepladser og ruter.
  • Passagererne skal forvente meget længere rejsetid med metrobusserne end med Metroen, og der vil ikke vil være plads til alle.
  • Metroselskabet opfordrer til, at de rejsende anvender andre transportformer, herunder cykel, bus, tog og andre metrolinjer, under den midlertidige indstilling af Metroens drift, og at de planlægge deres rejser i god tid.
  • Der vil være stoppesteder ved alle M3´s stationer undtagen Nørrebro, Skjolds Plads og Aksel Møllers Have og ved alle M4’s stationer fra Orientkaj til København H.
    • Ved Nørrebro henvises passagererne til S-tog og Movias busser. 
    • På Skjolds Plads henvises til Movias busser.
    • Ved Aksel Møllers Have vil der være personale, som kan guide passagererne fra metrostationen til Movias buslinjer på Godthåbsvej samt til metrobusserne på Falkoner Allé. 
  • Metroselskabet og Metroens operatør, Metro Service, indsætter ekstra personale på alle stationer på M3 og M4, som skal hjælpe passagererne med information om metrobusserne og andre transportmuligheder. 
  • Metrobussernes stoppesteder og køretider er integreret i Rejseplanen, så passagererne har mulighed for at gå ind på Rejseplanen og finde alternative rejsemuligheder, mens M3 og M4 er lukket.

 

Fakta om M4

  • Udvidelsen af M4 består af fem nye metrostationer i København: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd.
  • Med åbningen bliver det muligt at skifte mellem metro og S-tog på otte stationer og mellem metro og regionaltog på seks stationer.
  • Når de nye stationer åbner, bliver rejsetiden med Metroen mellem København Syd og Rådhuspladsen cirka 10 minutter og Frederiksberg cirka 13 minutter.
  • Fra 2030 forventes de fem nye stationer at få ca. 8 millioner passagerer årligt. De første år efter åbningen vil det årlige passagertal være lavere, fordi det tager tid at vænne folk til en ny linje.
  • Samlet set forventes det, at mere end 135 mio. passagerer rejser med Metroen i 2024.

Yderligere information:
Metroselskabets presseafdeling: presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.

M3 and M4 closes for two week as M4s extension is tested

When the calendar shows summer, Copenhageners and the city's guests can look forward to even more of the city being connected by the Metro, when the M4 metro line is extended with five new stations in Sydhavn and Valby.

To open the extension,  it is necessary to suspend the operation of the metro lines M3 Cityringen and M4 from 10-26. February, so that the new section of the M4 line can be tested.

Metro buses and alternative forms of transport
From 10.-26. February, the many passengers on the M3/M4 are encouraged to find alternative travel options in addition to the metro buses that will replace the M3 and M4. Plan your journey on Rejseplanen

The Metro lines M3 and M4 have one shared driverless control system with shared stations, trains and tracks on the section between Østerport and København H. Therefore, it requires a temporary suspension of operations on M3 and M4 to adjust and test the control system, so that the five new stations in Sydhavn and Valby can be connected to the existing metro system, and the updated system can get the necessary safety approvals.