Kvalitetstillæg indføres i metroen, når Cityringen åbner

4. maj 2018

Med Cityringens 17 metrostationer får hovedstaden et nyt, sammenhængende og moderne metronet, der binder byen sammen og skaber nye muligheder. Som led i det løft af den kollektive transport blev det i 2007 besluttet, at der skal lægges et tillæg på metrorejserne.

Som en del af beslutningen om at anlægge Cityringen er det fastlagt i loven om Cityringen, at der skal opkræves et tillæg for kunder i metroen, når hovedstadens nye metrolinje åbner. Baggrunden for beslutningen er, at hovedstaden med Cityringen får i alt 37 metrostationer, der vil gøre det nemmere og hurtigere at bevæge sig rundt i byen. Planen for, hvordan tillægget udmøntes på billetprodukterne, er nu klar. Tillægget omfatter alene de kunder, der kommer til at bruge metroen.
 
”Finansieringen af Cityringen, som er et kæmpestort infrastrukturprojekt, sker delvist via passagerindtægter og indskud fra ejerkredsen, og som en del af beslutningsgrundlaget blev det også besluttet at indføre et tillæg, der lægges oven i billetprisen”, siger Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet.

Kvalitetstillægget er dermed forudsat som en del af finansieringen af Cityringen. Af lovgrundlaget fremgår det, at der opkræves et tillæg på 1 kr. ekstra pr. passager i gennemsnit for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen åbner i sommeren 2019.

Metroselskabet har derfor arbejdet med, hvordan opkrævningen af tillægget kan tilrettelægges, så tillægget kun opkræves på metrorejser. 

Den besluttede løsning baserer sig på en model, hvor kvalitetstillægget opkræves på almindeligt rejsekort med 1,60 kr. i myldretiden og 1,28 kr. uden for myldretiden. På pendlerkort kan adgang til metroen fravælges. Vil man kunne bruge metroen er tillægget fastsat til 80 kr. om måneden. For pendler-kombikortet betaler man ikke et særligt tillæg på forhånd, men der opkræves 1,60 kr. pr. rejse med et loft på max. 80 kr. om måneden.

”Vi ved, at vores kunder er optaget af, at det er så enkelt og nemt som muligt at rejse med metroen og på tværs af bus, tog og tog. Cityringen vil betyde et stort løft af den kollektive transport i hovedstaden med meget bedre forbindelser. Men kunderne vil også opleve en ændring i prisstrukturen. Vi gør derfor en stor indsats for at informere målrettet og tydeligt om de ændringer og konsekvenser, som kvalitetstillægget får for vores passagerer. Vi har bl.a. været i dialog med en række pendler- og forbrugerrepræsentanter for at få deres input til, hvordan vi sikrer den bedste kommunikation”, siger Rebekka Nymark fra Metroselskabet.  

Kvalitetstillægget træder i kraft, når Cityringen åbner i sommeren 2019 og vil gælde rejser på alle metrolinjerne.

Fakta om kvalitetstillægget

  • I principaftalen om etablering af en Cityring fra 2005 og i Cityringens lovgrundlag fra 2007 er det besluttet, at der skal opkræves et kvalitetstillæg for kunder i metroen ved Cityringens åbning.
  • I loven står der, at der skal opkræves et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennemsnit pr. passager for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står færdig.
  • Kvalitetstillægget er forudsat som en del af finansieringen af Cityringen. 
  • Det er alene passagerer, der vælger at køre med metro, der vil komme til at betale et kvalitetstillæg. 
  • Tillægget vil f.eks. kunne betyde prisstigninger på 6 pct. for en almindelig rejsekortrejse på 4 zoner, og 20 pct. for et pendlerkort til 2 zoner med gyldighed i metroen.
  • Kunderne skal fortsat tjekke ind og ud som hidtil, men Metroselskabet vil tydeliggøre metro-standerne på de store trafikknudepunkter, så det bliver så nemt som muligt for kunderne.
Yderligere oplysninger
Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01
Faktaark: Et stort løft af den kollektive transport