Vi indretter stationspladser og tester systemet

På alle stationer er der opsat perrondøre og lavet hovedtrapper, og vi er nu også færdige med vægbeklædning og ovenlys på de sidste stationer. Derudover har hele 16 stationer fået installeret elevatorer, og kun en enkelt mangler: Marmorkirken. Marmorkirken er en særlig station, da den som den eneste har perronerne liggende ovenover hinanden, hvilket giver stationen seks niveauer. Derfor er der også flere stop og dermed flere installationer, der skal på plads, når der skal etableres elevatorer. Og det tager altså lidt længere tid. De er dog godt på vej og ventes at blive færdige inden for kort tid. Herefter kan færdiggørelsen af stenbelægningen på stationspladsen over jorden gøres færdig omkirng elevatortårnene.

Vi er nu i fuld gang med den såkaldte 'Operational Trial Run', hvor systemet kører, som om det var normal drift - bare uden passagerer. Det gør vi for at få den nødvendige godkendelse til at åbne i slutningen af september.


Du kan se mere detaljeret status over fremdriften i de foregående måneder i nedenstående faktaark (pdf):

Vi indretter stationspladserne

Flere og flere byggepladser går over til den sidste fase af metrobyggeriet, hvor vi indretter stationspladserne. Her anlægger vi det nye byrum ved stationerne, hvor vi lægger asfalt og fliser, planter træer og opsætter bænke og cykelstativer.

Metro til Nordhavn

Vi er i gang med at bygge to metrostationer i den nye bæredygtige bydel Nordhavn i forlængelse med byggeriet af Cityringen. Nordhavnsstationerne bliver en del af den nye metrolinje M4, som i første omgang vil gå fra Orientkaj og frem til København H. Orientkaj er pt. den eneste metrostation over jorden, som vi er i gang med at bygge. Nordhavnsstationerne står klar til brug i starten af 2020.

Læs mere om metrolinjen M4 til Nordhavn