Status på M4 Nordhavnslinjen

M4 Nordhavn åbner til marts

Den 28. marts 2020 får hovedstaden endnu en metrolinje, M4 Nordhavn. Linjen kører fra København H i samme spor som M3 Cityringen til Østerport, hvorefter den drejer af til to nye stationer, henholdsvis Nordhavn Station og højbanestationen Orientkaj.

Prøvedriften på M4 Nordhavn er i gang

Den sidste del af det omfattende testprogram på M4 mellem København H og Orientkaj er nu i gang, nemlig prøvedriften. For at opnå tilladelse til at køre med passagerer, skal der køre tog på hele M4 Nordhavn, som om linjen var i drift – dog uden passagerer. På den måde dokumenteres det, at linjen er sikker og driftsstabil nok til at opnå Trafikstyrelsens godkendelse til passagerdrift.

Det kan ikke undgås at driften på M3 Cityringen bliver påvirket, men der bliver arbejdet målrettet for, at generne bliver mindst mulige for passagererne.

Sådan skal passagererne forholde sig

I de fem uger frem til åbningen af M4 Nordhavn, vil passagerer på M3 Cityringen opleve tomme M4-tog på strækningen mellem København H og Østerport, hvor M3 og M4 deler tunneler og stationer. På perronskærmene står der ”Medtager ikke passagerer” og togene vil ikke åbne dørene, så man risikerer ikke at tage den forkerte linje.

Antallet af afgange på M3 Cityringen er uændret, og togene på M1 og M2 kører som normalt.

Efter åbningen af M4 kan du som passager på M3 Cityringen mellem København H og Østerport se frem til endnu flere metroafgange, fordi strækningen både betjenes af M3 og M4.

Orientkaj station får en spektakulær, klinkebesat hovedtrappe fra gadeplan op til perronen, og en mindst ligeså spektakulær udsigt. Foto: Reginaldo Sales

Status på M4 Sydhavn

Tunnelboremaskinerne Inge og Olivia er blevet navngivet på behørig vis og er klar til arbejdet. Inge er allerede begyndt at bore sig ind i Sydhavnsundergrundens kalk og er nu nået over halvvejs fra den kommende station på Enghave Brygge mod Sluseholmen.

På kortet ses ruten, samt hvor langt de to tunnelboremaskiner er nået. Olivia blev sendt  afsted d. 3. februar, og er efterhånden kommet godt ind i sydhavnsundergrunden.

Cityringen påvirkes af prøvedrift på M4 Nordhavn

Den 29. september åbnede Cityringen M3 for passagerer, og togene kører nu under hovedstadens gader. På enkelte stationer arbejdes der dog fortsat på den sidste færdiggørelse af stenbelægningen og beplantning på stationspladsen over jorden, og der vil blive arbejdet på færdiggørelsen af gangtunnelerne mellem Metroen og DSB-stationerne på København H og Østerport helt frem til hhv. første og sidste kvartal  af 2020.

"lukket på grund af åbning"

Den 28. marts 2020 bliver der føjet endnu en metrolinje til hovedstadens metronet: M4 til Nordhavnen. Da M4 deler styresystem, tunneler, stationer og spor med M3 Cityringen, vil der i forbindelse med testkørsel af M4 være påvirkninger af driften på M3. M4 er efter natlukning d. 22.-23. februar klar til at gå i prøvedrift, og det betyder, at M4 togene kommer til at flette ind i mellem M3 afgangene på strækningen mellem København H og Østerport. Det er forventeligt, at det vil medføre enkelte driftsforstyrrelser på M3.


Arbejdet med gangtunnelen mellem metrostationen og DSB-terminalen på København H skrider frem og forventes afsluttet i løbet af marts måned.

Skinneslibningen i metrotunnelerne er afsluttet

Cityringen har været i drift siden 29. september, og som afslutning på anlægsarbejdet er skinnerne på hele den 15, 5 km lange strækning blevet slebet i begge spor. Vi arbejder på en handleplan for eventuelle yderligere tiltag.

Vi færdiggør stationspladserne

Selvom Cityringen M3 kører, er der stadig stationer,  hvor vi arbejder på den sidste finish på stationspladserne. Her anlægger vi det nye byrum ved stationerne, hvor vi lægger asfalt og fliser, planter træer og opsætter bænke og cykelstativer.

Metro til Nordhavn

Vi er i gang med at bygge to metrostationer i den nye bæredygtige bydel Nordhavn i forlængelse med byggeriet af Cityringen. Nordhavnsstationerne bliver en del af den nye metrolinje M4, som i første omgang vil gå fra Orientkaj og frem til København H. Orientkaj er pt. den eneste metrostation over jorden, som vi er i gang med at bygge. Nordhavnsstationerne står klar til brug i starten af 2020.

Læs mere om metrolinjen M4 til Nordhavn