Flere farver og lokal identitet

Med Cityringen er næste generationer af metrostationer blevet skabt. Det er dog gjort med udgangspunkt i ønsket om ”mere af samme slags”. Det betyder, at de nye stationer er anlagt ud fra samme princip som stationerne på M1 og M2 med store åbne stationsrum og nem adgang fra gade til perron. Nedenfor kan du læse mere om stationrummenes udformning.

Stationerne spejler sig i omgivelserne
Mere af samme slags” er dog ikke lig med ”mere magen til”. Vægbeklædningsmaterialer og perronbelægninger er nye og anderledes. Nye farver og materialer giver Cityringens stationer en lokal identitet fra det spraglede Vesterbro til Indre Bys historiske karakter. Idéen er at trække elementer fra byen omkring stationerne med ned i metroen. Passagerne skal kunne følge med i, hvor de er på rejsen, og de skal have mulighed for at genkende deres lokale nabolag – også under jorden.

Tre røde omstigningspejlemærker
Metrostationerne København H, Østerport samt Nørrebro er alle indrettet i varm rød farve for at signalere til metropassagererne, at her kan man skifte til S-tog.

Øget komfort og mere lys

Flere elevatorer og rulletrapper
På Cityringens stationer er antallet af elevatorer øget, så der to elevatorer ved hver station. Der er også rulletrapper til terræn på metrostationerne Aksel Møllers Have, Frederiksberg Allé, Frederiksberg samt Nørrebro. 

Mere lys i stationerne
Et lyst stationsrum er med til at skabe tryghed, og derfor har der blandt andet været fokus på at udvikle lyssætningen. Det omfatter blandt andet lyspaneler under rulletrapperne samt ved gelændere på hovedtrapperne.

Finurlige origamilofter
Lofterne i Cityringens metrostationer er inspireret af den japanske foldekunst, origami. Lofternes hvide plader udgør forskellige mønstre i lille eller stor skala på de enkelte stationer og er med til at sprede lyset i stationen.

Let at finde cykelkældrene
I Cityringen er det blevet lettere at finde cykelkældrene. Adgangsdørene er lavet af glas, og cykelkældrene er malet i en klar orange farve, som er let at spotte, når man kommer via hoved- eller bagtrappe og skal ned til perronen. Der er cykelkælder på metrostationerne Rådhuspladsen, Marmorkirken, Trianglen, Poul Henningsens Plads, Skjolds Plads, Nørrebro, Nørrebros Runddel, Nuuks Plads, Aksel Møllers Have, Frederiksberg og Frederiksberg Allé.

Nordhavn - starten på M4

I 2020 åbner metrolinjen M4, som i første omgang kører mellem Orientkaj og København H. Her kommer to nye metrostationer - Nordhavn og Orientkaj - som forbindes til Cityringen. I 2024 udvides linjen til Ny Ellebjerg.

Design tæt på Cityringen
Metrostationerne i Nordhavn anlægges efter samme principper som Cityringen. Nordhavn får røde vægpaneler ligesom København H, Østerport og Nørrebro, ligesom stationen også bliver indrettet i stil med Cityringens origamilofter.

Ny type højbanestation
Orientkaj bliver en ny type højbanestation, hvor der vil være længere mellem de bærende pæle, så der skabes bedre plads til aktiviteter under metrostationen. Sporene vil køre i to separate slisker, så skyggen fra metroanlægget ikke bliver så massivt.