Arkitektur

Med Cityringen, Nordhavn og Sydhavn bliver de næste generationer af metrostationer skabt. Det sker med udgangspunkt i ønsket om ”mere af samme slags”. Det betyder, at de nye stationer bliver anlagt ud fra samme princippet som de eksisterende metrostationer med store åbne stationsrum og nem adgang fra gade til perron. Nedenfor kan du læse mere om stationrummenes udformning.

Dagslys på stationerne
I de nye stationer vil der blive arbejdet med dagslys, som det allerede kendes fra metroen. Netop brugen af dagslys i stationsrummet er blevet et særligt kendetegn for den københavnske metro.

De varige og særlige kvaliteter fra den nuværende metro såsom oplevelsen af tryghed, overblik og brugen af dagslys bliver fastholdt på de kommende stationer.

Cityringens forskellige stationsudtryk
Mere af samme slags” er dog ikke lig med ”mere magen til”. Vægbeklædningsmaterialer og perronbelægninger vil være nye og anderledes. Der arbejdes desuden på nye udformninger og nye farver til bygningsdele som eksempelvis værn og rulletrapper. Cityringens og Nordhavns metrostationer vil blive mere afvekslende og indbyrdes forskellige i deres udtryk end den eksisterende metros næsten identiske stationer. Se hvordan Cityringens stationer vil se ud over og under jorden.

Kunst integreret i Sydhavnsstationerne
På Sydhavnsprojektets fem metrostationer bliver kunst for første gang en integreret del af stationerne. De fem værker er meget forskellige og er udarbejdet til de enkelte metrostationer, der derfor får deres helt eget udtryk. Nogle steder bliver passagererne mødt af højteknologiske lysinstallationer, megaskulpturer eller et mytologisk vægmaleri, mens kunsten andre steder vender helt op og ned på det kendte metrorum eller byder på en rejse ud i verdensrummet. Læs mere om de enkelte værker og tankerne bag det nye kunst-initiativ.

Stationsrummet er udformet med tanke på et gnidningsfrit passagerflow

Rulletrapper og elevatorer
I forhallen findes der fire rulletrapper, to op fra perronen og to ned til perronen. Rulletrapperne er placeret centralt på perronerne, så der sikres det bedst mulige passagerflow, hvor passagerer nemt og hurtigt kan fordele sig på perronerne.

Fra forhallen er der også adgang til elevatoren, der er forbeholdt gangbesværede eller passagerer med barnevogne eller cykler.

Glasdøre på perron
En glasvæg afskærmer perronen fra sporene på tunnelstationerne, så der ikke er adgang til skinnerne. Når toget holder ved perronen, åbner døre i væggen samtidig med dørene i toget. Derfor er der ingen risiko for at falde ud på skinnerne.

Cykelkælder
På Nørreport, Kongens Nytorv, Christianshavn, Amagerbro, Lergravsparken og Forum er der indrettet cykelkældre med adgang til stationens forhal.