Arkitektur

Med Cityringen er næste generationer af metrostationer blevet skabt. Det er dog gjort med udgangspunkt i ønsket om ”mere af samme slags”. Det betyder, at de nye stationer bliver anlagt ud fra samme princippet som de eksisterende metrostationer med store åbne stationsrum og nem adgang fra gade til perron. Nedenfor kan du læse mere om stationrummenes udformning.

Dagslys på stationerne
I de nye stationer vil der blive arbejdet med dagslys, som det allerede kendes fra metroen. Netop brugen af dagslys i stationsrummet er blevet et særligt kendetegn for den københavnske metro.

De varige og særlige kvaliteter fra den nuværende metro såsom oplevelsen af tryghed, overblik og brugen af dagslys er fastholdt på de nye stationer.

Cityringens forskellige stationsudtryk
Mere af samme slags” er dog ikke lig med ”mere magen til”. Vægbeklædningsmaterialer og perronbelægninger er nye og anderledes. Nye farver og materialer giver de nye stationer en lokal identitet fra det spraglede Vesterbro til Indre bys historiske karakter. Idéen er at trække elementer fra byen omkring stationerne med ned i metroen. Passagerne skal kunne følge med i, hvor de er på rejsen, og de skal have mulighed for at genkende deres lokale nabolag – også under jorden.

Der er desuden arbejdet med nye udformninger, ny lyssætning og nye farver til bygningsdele som eksempelvis værn og rulletrapper. Cityringens (og Nordhavnslinjen M4) metrostationer er mere afvekslende og indbyrdes forskellige i deres udtryk end den eksisterende metros næsten identiske stationer.

Stationsrummet er udformet med tanke på et gnidningsfrit passagerflow

Rulletrapper og elevatorer
I forhallen findes der fire rulletrapper, to op fra perronen og to ned til perronen. Rulletrapperne er placeret centralt på perronerne, så der sikres det bedst mulige passagerflow, hvor passagerer nemt og hurtigt kan fordele sig på perronerne.

Metroen i København er i forvejen et af de mest handikapvenlige, offentlige transportmidler, og dette hensyn er også vægtet højt i udformningen af stationerne på Cityringen. Hvis man eksempelvis sidder i kørestol, kan man tage metroen helt uden hjælp fra andre. 

Fra forhallen er der også adgang til elevatoren, der er forbeholdt gangbesværede eller passagerer med barnevogne eller cykler.

Glasdøre på perron
En glasvæg afskærmer perronen fra sporene på tunnelstationerne, så der ikke er adgang til skinnerne. Når toget holder ved perronen, åbner døre i væggen samtidig med dørene i toget. Derfor er der ingen risiko for at falde ud på skinnerne.

Cykelkælder
På M1/M2 er der indrettet underjordiske cykelkældre på Nørreport, Kongens Nytorv, Christianshavn, Amagerbro, Lergravsparken og Forum med adgang til stationens forhal. Dette er også videreført på de fleste af Cityringens stationer, men igen med et lille twist. Således er alle cykelkældrene på Cityringen malet i en ikonisk orange farve, og adgangen fra forhallen er tydeliggjort ved at erstatte ståldørene på M1/M2 med glasdøre.

Der er cykelkældre i 11 af Cityringens stationer, og de er alle orange. Den varme farve er udvalgt, så den passer sammen med de forskellige vægbeklædninger i de enkelte stationer.

Der kommer ikke cykelkældre på følgende metrostationer: København H, Østerport, Gammel Strand, Kongens Nytorv, Enghave Plads samt Vibenshus Runddel.

Kunst integreret i Sydhavnsstationerne
På Sydhavnsprojektets fem metrostationer bliver kunst for første gang en integreret del af stationerne. De fem værker er meget forskellige og er udarbejdet til de enkelte metrostationer, der derfor får deres helt eget udtryk. Nogle steder bliver passagererne mødt af højteknologiske lysinstallationer, megaskulpturer eller et mytologisk vægmaleri, mens kunsten andre steder vender helt op og ned på det kendte metrorum eller byder på en rejse ud i verdensrummet. Læs mere om de enkelte værker og tankerne bag det nye kunst-initiativ.