DIN SIKKERHED ER VIGTIG FOR OS!

Din sikkerhed er vigtig for os. Derfor vil vi gerne informere dig om vores politik for beskyttelse af personlige oplysninger. Her kan du læse om, hvordan vi behandler de personlige oplysninger, du måtte have givet til os. Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​

Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​ LUK

Metroens historie

- fra underskrift til færdig bane

1992: Folketinget vedtager Ørestadsloven, hvori det indgår, at der skal anlægges en ”letbane” i København

1993: Ørestadsselskabet, der skal varetage projektet, bliver stiftet

1995: Ørestadsselskabet og Frederiksberg Kommune stifter Frederiksbergbaneselskabet

1995: Københavns Amt og Ørestadsselskabet stifter Østamagerbaneselskabet, der skal anlægge tredje etape til Lufthavnen

1995: Forundersøgelser laves, og entreprenører til de første to etaper, Nørreport til Amager og Nørreport til Vanløse, vælges

1996: Der bliver underskrevet kontrakter med konsortiet COMET (Copenhagen Metro Construction Group), der skal bygge metroen, og italienske Ansaldo STS, der skal levere tog og transportsystem

1996: Byggeriet af højbanen i Ørestad begynder

1996: Arkæologiske udgravninger starter og fortsætter frem til 1998

1997: Tunnelanlægsarbejdet begynder, og der gøres klar til ankomsten af tunnelboremaskinerne. De kommer i december og døbes Liva og Betty efter Liva Weel og Betty Nansen

1998: Liva og Betty begynder tunnelboringen fra Islands Brygge mod Stadsgraven, i efteråret fortsætter turen mod Strandlodsvej på Østamager

1998: Produktionen af det første ud af 34 togsæt begynder i Italien

1999: Første togsæt ankommer i maj til Kontrol- og Vedligeholdelsescentret i Ørestad og begynder testkørsler her

1999: Liva bryder igennem til Strandlodsvej den 10. december, Betty når i mål fem dage senere

2000: Liva og Betty flyttes til Havnegade og begynder boringen mod Nørreport

2000: Tog testes på højbanen i Ørestad

2001: Tunnelboremaskinerne fortsætter boringen til Falkoner Allé på Frederiksberg og sætter den sidste ring i februar

2001: Togsæt fra Italien ankommer i en lind strøm

2001: Det første tog prøvekører i tunnellen mellem Islands Brygge og Lergravsparken i november

2002: Strøm- og styresystemer bliver anlagt og testet. Stationernes forpladser laves, og Metroens driftsorganisation Metro Service etableres

2002: Hele banen testes fra juni til åbningen

2002: Metroen åbner den 19. oktober – det er strækningen fra Nørreport til Vestamager og Lergravsparken, Metroens første etape

2002: Forberedelserne til anlægget af Østamagerbanen fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn, metroens tredje etape, begynder

2002: Østamagerbaneselskabet indgår kontrakt med Hoffmann-Arkil-Novejfa om bygge- og anlægsarbejdet og med INTABB v/ABB om de elektriske opgaver

2003: Forsyningsledninger omlægges på strækningen Lergravsparken til Københavns Lufthavn

2003: Metrostrækningen fra Nørreport til Frederiksberg åbner i maj

2003: Metrostrækningen fra Frederiksberg til Vanløse åbner i oktober

2004: Anlægsarbejdet på strækningen mod Københavns Lufthavn går i gang, og mange ton svensk granit bliver fyldt i gabionsvæggene, der indhegner banen

2007: Testkørsler begynder i foråret og varer frem til åbningen

2007: Metroens tredje etape, strækningen fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn, åbner den 28. september

Læs om