Hurra! Cityringen har bundet byen sammen i 5 år

12. september 2024

Efter otte års metrobyggeri åbnede M3 Cityringen i 2019. Vi fejrer metrolinjens 5-års fødselsdag med et lille historisk tilbageblik, hvor du kan lære den endnu bedre at kende.

”I dag er Metroen en så integreret del af byen, at ingen vel kan forestille sig byen uden … Og i dag kan vi åbne 17 nye stationer, som fletter byen endnu bedre sammen.”

Med disse ord erklærede Hendes Majestæt Dronning Margrethe M3 Cityringen for åben den 29. september 2019, hvor hun kørte den første tur med Metroen til Rådhuspladsen.

Siden har metrolinjen gjort det hurtigere og nemmere at rejse mellem Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg. Du kan for eksempel komme fra København H til Frederiksberg på bare 5 minutter – eller fra Nørrebro til Trianglen på 7 minutter.

Dronningen – Cityringens indvielse

Hver dag rejser cirka 150.000 passagerer med Cityringen, og i 2023 lå kundetilfredsheden med rejsen på hele 98 %.


Metroen i farver

Har du rejst med Cityringen, har du måske bemærket, hvordan farverne på stationerne ændrer sig undervejs – og det er der en god grund til. Hver station afspejler nemlig bybilledet over jorden, så det er nemt at følge med i, hvor du er på rejsen.

For eksempel er København H, Østerport og Nørrebro indrettet i varme røde nuancer, der signalerer, at her kan du skifte til S-tog, mens de grønne fliser på Frederiksberg Allé er inspireret af alléens mange lindetræer, og det sorte look på Rådhuspladsen refererer til det sprudlende natteliv.

Østerport
Frederiksberg Allé
Rådhuspladsen

Cityringen har gjort os klogere på historien. Før maskinerne gik i jorden, fik arkæologer mulighed for at gøre overraskende fund, der viser, at København er cirka 300 år ældre, end man troede.

c

Mød Nora, Minerva, Eva og Tria

Inden boremaskinerne gik i gang med at grave den 15,5 kilometer lange underjordiske tunnel til Cityringen, skulle de have et navn. I hele verden døber man boremaskiner forud for deres første tur for at bringe lykke til på projektet.

Metroselskabet udskrev derfor en konkurrence og fik over 1000 forslag. Valget faldt dog på Nora, Minerva, Eva og Tria, der også var navnene på de gamle telefoncentraler i København i 1930'erne.

Dengang var det telefonen, der forbandt Københavns brokvarterer med Frederiksberg og Indre by. I dag er det Cityringen.

Nora dåb
Enghave Plads

c

Bedre byrum

Ud over at trække bymiljøet ned under jorden, har Cityringen også været med til at skabe nye hyggelige byrum over jorden. 

Enghave Plads har for eksempel fået nyt liv med specialdesignede røde bænke på i alt 120 meter, masser af grønne træer og et flot springvand, der gør stationspladsen til et hyggeligt samlingspunkt med sit eget liv.

Det samme gælder pladsen foran Marmorkirken i den historiske bydel Frederiksstaden, hvor Cityringen har bidraget med et nyt rekreativt byrum, der giver lyst til at slå sig ned og tage en pause i de historiske omgivelser.

Cityringen har gjort byen grønnere. I alt er der plantet 773 nye træer på stationspladserne.

C

Smarte skift

Cityringen lægger sig som en stor ring ned over København, hvor du har mulighed for at skifte på fem stationer – enten mellem metrolinjerne, til S-tog eller til regionaltog.

På Frederiksberg og Kongens Nytorv kan du nemt kan skifte fra Cityringen(M3) og M4 til metrolinjerne M1 og M2. Den mulighed benytter mange sig af: Kongens Nytorv er i dag en af Danmarks travleste stationer med cirka 30.000 passagerer på M1/M2 og 25.000 passagerer på M3/M4.

Har du rejst med Cityringen? Ellers kører den cirka hvert 2. minut, så der er rig mulighed for at springe ombord og komme hurtigt videre.

Kongens Nytorv

Vil du videre mere om Cityringen? Udforsk de 17 stationer her