Sydhavnsmetroens tunnelboremaskiner skal døbes

5. december 2019

Arbejdet med at bygge den nye metrolinje til Sydhavn er i fuld gang, og nu er de to tunnelboremaskiner, der skal bore tunnelerne, ankommet til byggepladsen ved Enghave Brygge. Men før de kan gå i gang, skal de ifølge gammel skik døbes.

De to kæmpestore tunnelboremaskiner, der skal grave de to gange 4,5 kilometer lange tunneler til den nye Sydhavnsmetro, er ankommet til byggepladsen ved Enghave Brygge. Her bliver maskinerne samlet på bunden af den dybe stationsskakt, inden de om få måneder påbegynder deres komplicerede og omhyggelige borearbejde dybt under jorden.

Inden tunnelboremaskinerne går i gang med arbejdet dybt under jorden, skal de ifølge traditionen have et navn. Over hele verden døber man boremaskiner forud for deres første tur for at bringe lykke til på projektet. Præcis som skibe døbes før deres jomfrurejse. Borebisserne, der bemander de gigantiske tunnelboremaskiner, nægter simpelthen at stige om bord, hvis maskinerne ikke er blevet døbt. Så selv om det er både folkeligt og sjovt, så er det også en afgørende og fast tradition.

Metroselskabet skyder derfor i dag en navnekonkurrence i gang, hvor alle, der har lyst, kan være med til at finde på navne til de to tunnelboremaskiner. Et nedsat dommerpanel vil gennemgå de indkomne forslag og udpege vindernavnene. Præmien for bedste bud er en invitation til dåben af den første tunnelboremaskine under jorden på byggepladsen i Sydhavn. Vinderen kan invitere en gæst med til den ekstraordinære oplevelse forud for boremaskinens første færd.

”Selvfølgelig skal tunnelboremaskinerne i Sydhavn have et navn – ligesom de havde på Cityringen og Nordhavnsmetroen. Når maskinerne går i gang med at bore først i det nye år, er det en stor og vigtig milepæl i byggeriet af den nye metrolinje. Med Sydhavnsmetroen bliver den sydlige del af København koblet på metronettet, hvilket giver et kolossalt løft af den kollektive trafik og binder Sydhavnen bedre til resten af byen”, siger Overborgmester Frank Jensen (S).

Sydhavnsmetroen består af 5 underjordiske stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg, som bliver et nyt trafikalt knudepunkt. Her bliver det let for passagererne at skifte til bus, regional- og S-tog. Dermed vil togpassagererne blive fordelt til Metroen i et system, som ligner det, der findes i flere europæiske storbyer.

”Med Ny Ellebjerg får hovedstaden et nyt trafikalt knudepunkt, hvor pendlerne får nemmere adgang til metronettet og dermed til resten af København. Vi binder byen bedre sammen med den nye metrolinje til Sydhavnen, ligesom vi sikrer et stærkere og mere effektivt kollektivt trafiknet og giver københavnerne bedre muligheder for at komme hurtigere rundt i byen. Udvidelsen af metronettet mindsker også trængslen på det eksisterende kollektive trafiknet”, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Under det første metrobyggeri blev boremaskinerne i 1997 døbt Liva (Weel) og Betty (Nansen) efter de to berømte, afdøde skuespillerinder. På Cityringen foregik navngivningen af de fire boremaskiner som en større event i 2013, hvor borgerne også blev inddraget i en navnekonkurrence. Et dommerpanel besluttede, at maskinerne skulle opkaldes efter de gamle telefoncentraler i København – nemlig Nora, Tria, Minerva og Eva.

Også tunnelboremaskinerne i Nordhavn fik deres navne efter en konkurrence, og det endelige valg faldt på Alice og Frida. Frida var navnet på den første båd i Kvindelig Sejlklub, der ligger i Nordhavn. Alice var navnet på den ene af de to stiftere tilbage i 1942.

Deltagelse i konkurrencen
Forslag kan sendes til navne@m.dk eller via Facebook: www.facebook.com/metroenkbh senest fredag den 13. december kl. 12.00

Husk følgende:

  • Bud på navne til de to boremaskiner
  • Det skal være kvindenavne
  • Gerne en kort begrundelse for navnene
  • Kontaktdetaljer – navn, adresse, telefonnummer

Navneforslag, der kan virke krænkende eller anstødelige, bliver frasorteret i konkurrencen. Hvis flere personer har foreslået de to vindernavne, trækkes der lod om præmien. Medarbejdere ansat i Metroselskabet, Metro Service eller entreprenører på metrobyggeriet kan ikke deltage i konkurrencen.

Fakta om tunnelboremaskinerne i Sydhavn

  • De to tunnelboremaskiner i Sydhavn er metrobyggeriets største maskiner.
  • De har en kampvægt på godt 600 ton og en længde på mere end 140 meter.
  • Nogle af maskindelene er så store, at de er blevet transporteret gennem byen om natten af hensyn til den øvrige trafik.
  • De næste par måneder skal maskinerne samles og testes, inden den første tunnelboremaskine forventes at blive sendt afsted i løbet af januar.

Fakta om Sydhavnsmetroen

  • Den nye metrolinje til Sydhavn vil bestå af 5 nye stationer fra Havneholmen til Ny Ellebjerg og forventes at stå klar i 2024.
  • Stationerne bliver en del af den nye metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over City og videre til Sydhavn.
  • Sydhavnsstrækningen bliver 4,5 km lang, og ca. 29.000 passagerer forventes at bruge metroen dagligt på de 5 stationer i 2035. Det svarer til 9 millioner passagerer om året.
  • Med metroen til Sydhavn får de mange pendlere let og hurtig adgang til metronettet fra det nye trafikale knudepunkt Ny Ellebjerg Station.
  • Tunnelboremaskinerne sættes i gang fra byggepladsen ved Enghave Brygge.

Yderligere information:
Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01