Gangtunnel skal forbinde metrostationer på Kongens Nytorv

27. juni 2018

Når Cityringen åbner, bliver metrostationen på Kongens Nytorv det eneste sted, hvor alle fire metrolinjer krydser hinanden. Arbejdet med at forbinde de to underjordiske stationer giver trængsel og ændrede adgangsveje for passagererne resten af året.

Når Ci­tyringen åbner i juli 2019, bliver metrostationen på Kongens Nytorv en af de tre mest benyttede stationer i Danmark, og passagertallet bliver mere end tredoblet. Arbejdet med at bygge den nye metrostation under Kongens Nytorv er nu så langt, at det er tid til at forbinde de to perroner med en gangtunnel, så passagererne i fremtiden nemt og hurtigt kan komme fra den eksisterende metro til den nye station på Cityringen – og omvendt.  

”Tidligere på året tog vi de grønne hegn ned på Kongens Nytorv, og arbejdet er stadig i fuld gang både under og over jorden. Den sidste fase af byggeriet indebærer bl.a., at vi skal forbinde den eksisterende metrostation med den kommende station på Cityringen. Det giver nogle gener for passagererne i en periode, hvor vi er nødt til at ændre på adgangsvejene til metroen. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe til den rette adfærd med skiltning og anden information, så vores kunder får en hurtig og nem rejse”, siger Hanne Tærsbøl Schmidt, chef for Kunder og Naboer i Metroselskabet. 

Den sidste fase af byggeriet frem mod åbningen af Cityringen byder på en række ændringer for de knap 25.000 passagerer, der dagligt benytter metroen på Kongens Nytorv. Fra 1. juli lukker elevatoren ved hovedtrappen, og kunderne henvises derfor til den anden elevator, som kører direkte til perron. På perronen er der opsat en ekstra billetautomat, så det vil stadig være muligt at købe billet. Lukningen af den ene elevator varer året ud. 

Når Cityringen åbner, bliver metrostationen på Kongens Nytorv en af de tre mest besøgte stationer i Danmark, mens passagertallet bliver mere end fordoblet. I dag stiger knap 25.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2025 vil være vokset til ca. 90.000 passagerer. Og når den fjerde metrolinje fra Nordhavn åbner i 2020, vil alle fire linjer mødes på Kongens Nytorv. 

For at skabe plads til de mange nye passagerer er det nødvendigt at bygge en ny nedgangstrappe til metroen, som bliver placeret ved starten af Strøget. I forbindelse med arbejdet vil den nuværende trappe blive ændret, så der fra august kun bliver adgang til og fra stationen via trappens ene side. Det skaber trængsel, og passagererne kan derfor med fordel benytte de andre indgange til metroen via den farverige trappe og cykelkælder, der blev udsmykket af kunstner Pernille Maegaard sidste år.  

Læs mere om arbejdet på Kongens Nytorv

 

Fakta om Kongens Nytorv metrostation

Kongens Nytorv bliver sammen med Frederiksberg Station metroknudepunkter, hvor Cityringen og de to eksisterende metrolinjer krydser hinanden. De to underjordiske perroner forbindes med en gangtunnel, der gør det let at skifte mellem linjerne. Fra Kongens Nytorv kan man rejse til Frederiksberg Allé på seks minutter og til Nørrebro Station på 11 minutter. Læs endvidere dette faktaark

Fakta om Cityringen

De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2025 vil metroen have 174 millioner passagerer årligt, og ni ud af ti af Danmarks mest travle stationer vil have en metrostation.

 

Yderligere oplysninger

Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01