Flere togafgange i metroen i myldretiden

5. april 2019

En opgradering af metroens styresystem og et tog mere i drift i størsteparten af myldretiden har resulteret i en mere effektiv kørsel og en højere frekvens. I januar, februar og marts var der ca. 7 pct. flere afgange, hvilket giver plads til flere passagerer og sikrer kunderne en kortere ventetid på perronerne.

De eksisterende metrolinjer, M1 og M2, bliver hver dag brugt af omkring 200.000 rejsende, og mange af togene har kørt i 15 år. For at sikre at passagererne fortsat vil opleve en metro, der kører hele tiden og til tiden, arbejder Metroselskabet med et stort investeringsprogram, der bl.a. skal være med til at skabe plads til flere rejsende i metroen, særligt i myldretiden hvor passagermængden er størst. 

Et af programmets projekter har allerede givet effekt: En opgradering af togenes styresystem har nemlig muliggjort en mere effektiv kørsel, bl.a. ved at forkorte den tid, der går fra togene holder stille, til dørene åbner. Den mere effektive kørsel har, sammen med en række tekniske optimeringer, betydet, at driftsstabiliteten er forbedret, og at der er skabt plads til flere afgange. 

Samtidig har Metroselskabet i sin nye kontrakt om drifts- og vedligehold med operatøren Metro Service A/S lykkedes med, at der nu køres med 31 tog i størstedelen af myldretiden i stedet for 30, hvilket hidtil har været det maksimale antal tog i drift.

”Vores vigtigste kerneopgave er at give kunderne en hurtig og nem rejse. Derfor er det helt afgørende, at togene kører til tiden. Opgraderingen af styresystemet og de 31 tog i myldretiden har betydet, at vi i januar, februar og marts har haft ca. 7 pct. flere afgange, hvilket svarer til ca. 250 ekstra afgange dagligt i myldretiden. Det giver plads til flere kunder i metroen og sikrer kortere ventetid på perronerne”, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Sidste år satte metroen ny passagerrekord med 64,7 mio. passagerer svarende til en vækst på knap to pct. i forhold til året før. Samtidig kørte 99,2 pct. af alle tog til tiden for tredje år i træk. Senere i år åbner Cityringen (M3), som ventes at fordoble passagertallet i metroen.

”Det er meget glædeligt, at så mange vælger at benytte metroen. For at gøre plads til endnu flere passagerer har vi i løbet af 2018 sat gang i en række tiltag, der skal øge kapaciteten. Det handler bl.a. om ny sædeopsætning i metroens tog, hyppigere afgange i myldretiden og kampagner, som skal hjælpe kunderne til en mere hensigtsmæssig adfærd, så den høje driftsstabilitet kan opretholdes, og der skabes plads til de mange nye passagerer”, forklarer Henrik Plougmann Olsen.

Fakta om Cityringen
17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2025 vil metroen have 174 millioner passagerer årligt, og ni ud af ti af Danmarks mest travle stationer vil have en metrostation.

Fakta om befolkningstallet
I de kommende år vil befolkningstallet i hovedstaden fortsat vokse, da flere og flere vælger at flytte ind til byen. I 2010 var der 630.000 beboere i Københavns og Frederiksberg Kommune, mens der i 2018 var registeret 720.000 indbyggere. I 2035 vil tallet være vokset til 850.000, hvilket svarer til en stigning på 18 pct. Allerede i 2025 vil der være 60.000 flere indbyggere i hovedstaden end i dag, og denne vækst medfører i sig selv en øget efterspørgsel efter transport.

 

Yderligere information:
Metroselskabets kommunikationsafdeling – telefon: 72 42 49 01 / mail: presse@m.dk