Film: Tunnelboremaskinerne er på vej

16. september 2019

To store maskiner skal bore metrotunnelerne i Sydhavn, og de er nu på vej mod Danmark.

Metrobyggeri kræver store maskiner, og inden længe ankommer anlægsprojektets største værktøj til Enghave Brygge. Det drejer sig naturligvis om tunnelboremaskinerne, der skal bore tunnelerne, som vil forbinde metrostationerne i Sydhavn.

I denne film kan du se, da producenten CREC samlede de to tunnelboremaskiner for at teste dem, inden maskinerne blev lastet på båd og sendt afsted mod Danmark.

Over 140 meter lange
De to tunnelboremaskiner er begge 142 meter lange og vejer ca. 620 ton hver. De ankommer med båd til Nordhavn i midten af november og bliver derefter fragtet ud til Enghave Brygge, hvor de bliver samlet og testet i løbet af vinteren. Enghave Brygge er projektets tunnelarbejdsplads – det vil sige den byggeplads, hvorfra al tunnelarbejdet vil foregå samtidig med, at der også skal bygges en metrostation her.

Først mod syd, så mod nord
Når tunnelboremaskinerne går i gang med at bore i 2020, vil de først bore mod syd i retning mod Ny Ellebjerg. Første stop på turen bliver ved den kommende metrostation Sluseholmen. Borearbejdet fortsætter derefter videre mod Mozarts Plads og slutter ved Ny Ellebjerg, hvor maskinerne hejses op og sendes tilbage til Enghave Brygge. Herfra borer de mod metrostationen Havneholmen og derefter det sidste stykke hen til afgreningskammeret, som forbinder Sydhavnsstationerne med metrostationerne i Nordhavn samt Cityringen. Afgreningskammeret blev bygget for et par år siden, så selve koblingen til Cityringens tunneler ikke ville forstyrre driften.