Cityringens sidste testfase er i gang

23. august 2019

Sidste testfase, inden Cityringen (M3) kan åbne, er i fuld gang. Det er den såkaldte Trial Run, hvor systemet justeres for fejl og driftspersonalet opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer.

For nylig gik den sidste del af testfasen – den såkaldte Trial Run – i gang. Testperioden markerer sidste fase inden den endelige milepæl, som er myndighedernes godkendelse til at køre med passagerer.

Under denne sidste testperiode skal Metroens driftsoperatør, Metro Service, træne den almindelige drift og vedligehold. Det vil sige, at de i alt 60 stewarder, ni stewardsupervisorer samt 27 medarbejdere i kontrolrummet testes i at udføre de rette procedurer, overholde køreplaner og håndtere uventede situationer, hvor systemerne ikke opfører sig, som de skal.

Det betyder samtidig, at det nye kontrol- og vedligeholdelsescenter i Vasbygade allerede nu opererer 24-7 – præcis som det vil være tilfældet, når Cityringen efter planen åbner 29. september. Testperioden sikrer, at fejl bliver rettet og personalet – som består af mange nyansatte – lærer det nye system og de mange procedurer grundigt at kende inden åbningen.  

I øjeblikket testes der med 16 ud af Cityringens 28 tog. I den første måned af Trial Run er der fokus på den normale drift som blandt andet inkluderer indsættelse af ekstra tog i myldretiden, ligesom samspillet mellem drift og vedligeholdelse testes. Efter en måned testes alternative scenarier og til slut nødsituationer.

I de to allersidste uger af Trial Run ligger MRO – Metro Ready for Operation. I denne periode skal Metro Service drifte metroen som efter åbningen – bare uden passagerer. Derefter venter myndighedernes endelige godkendelse til at køre med passagerer, før Cityringen kan åbne.

Lang testperiode
At der testes i tunnelerne, er ikke noget nyt – faktisk er der blevet testet siden 2017. Forud for Trial Run, er der således udført et omfattende antal tests på både systemer og materiel. Eksempelvis har alene togene været igennem 85 forskellige testområder: Blandt andet er bremser, acceleration, støjniveau og siddekomfort blevet testet igen og igen. Men togene er også afprøvet i samspil med de øvrige systemer som blandt andet informations- og dørsystemer samt ventilationsanlæg. I alt bliver der udført ikke mindre end 26.000 tests.

Undervejs i processen er systemerne blevet presset til det yderste. Eksempelvis er tophastigheden testet til op mod 95 km/t – selvom togenes topfart ’kun’ bliver 90 km/t, når M3 åbner. Derudover er togenes evne til at accelerere og bremse ved fuld last testet med sandsække, der vejer langt mere end et fyldt metrotog. Sandsækkene vejer i alt 40 ton, hvilket svarer til 450 passagerer, der er markant flere end de 314 passagerer, som er den maximale kapacitet i de nye tog. Desuden er der blevet testet for utænkelige – men stadig teoretisk mulige – scenarier, såsom at der opstår problemer med to uafhængige systemer samtidig.

Trial Run

Cityringens sidste test- og prøvekørsler

Vi er i fuld gang med den sidste testfase, inden Cityringen (M3) kan åbne. Det er den såkaldte Trial Run, hvor systemet justeres for fejl og driftspersonalet opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer, inden den egentlige test skal stå fra den 29. september, hvor vi åbner for passagerer.