Cityringen får tilladelse til at køre med passagerer

25. september 2019

Myndighederne har i dag givet den endelige sikkerhedsgodkendelse, der tillader Cityringen at køre med passagerer. Tilladelsen betyder, at Cityringen kan åbne som planlagt den 29. september.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i dag givet sin endelige godkendelse til, at Cityringen kan køre med passagerer. Tilladelsen kommer efter mange tusinde test af de førerløse tog og det nye system. Myndighederne har dermed på baggrund af en omfattende dokumentation – der bl.a. tæller udarbejdelse af 1,4 mio. dokumenter – vurderet, at grundlaget for en sikkerhedsgodkendelse er i orden.

Myndighedernes godkendelse er den sidste, vigtige milepæl på projektet, og tilladelsen vækker glæde i Cityringens ejerkreds:

”Endelig er vi helt klar til åbningen på søndag. Det bliver en historisk dag. Cityringen vil forandre københavnernes hverdag for altid og bane vejen for en endnu grønnere hovedstad, hvor vi nemt og hurtigt kan møde hinanden på kryds og tværs af byen. Jeg håber, at mange vil være med til at fejre åbningen til et brag af en folkefest på Rådhuspladsen,” siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S)

”Den sidste men måske vigtigste milepæl er nu nået for, at Hovedstaden går fra at have en metrolinje til et metronet. Vi glæder os til at fejre denne historiske begivenhed med masser af frederiksbergborgere og københavnere på søndag”, siger Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K).

Sikkerhedsgodkendelsen afslutter det mangeårige arbejde med at opnå dokumentation af et førerløst system.

”Der er naturligvis høje standarder for at opnå en sikkerhedsgodkendelse, og jeg vil gerne takke myndighederne og den uafhængige assessor for et meget professionelt samarbejde. Nu har vi nået den sidste milepæl, så vi kan slå dørene op for passagererne på søndag”, siger administrerende direktør i Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen.

Tilladelsen bliver givet som det sidste umiddelbart inden åbning. Det er normal praksis, at udstedte godkendelser og tilladelser indeholder en række betingelser, som skal opfyldes henholdsvis inden passagerdrift og efter påbegyndt passagerdrift. Metroselskabet vil naturligvis have fokus på at opfylde disse betingelser, og derfor vil der bl.a. i den første periode være ekstra bemanding på Cityringens stationer.

Uanset hvor godt prøvedriften af Cityringen er forløbet, må der dog forventes uregelmæssigheder i driften de første måneder efter åbningen, når kunderne kommer ud i metrosystemet. Også testkørslen på den nye metrolinje M4 til Nordhavn, der åbner i foråret 2020, kan påvirke driften af Cityringen. Testkørslen vil derfor blive tilrettelagt, så det finder sted om natten og enkelte weekender.

På Cityringens stationspladser og de 17 stationer under jorden vil der også blive arbejdet med udbedring, rengøring og fejlretning helt frem mod åbningen – og enkelte steder også efter åbningen. Desuden vil arbejdet med de nye fodgængertunneler og trapper på København H og Østerport, der skal skabe gode forbindelser for passagerer med skift mellem metro, S-tog og regionaltog, heller ikke stå helt klar til åbningen af Cityringen. Det påvirker dog ikke muligheden for skift mellem metro og tog i den midlertidige periode.

Fakta om Cityringen

  • De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og Indre By, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.
  • Når Cityringen er åbnet, forventes antallet af rejser i metroen at blive fordoblet med cirka 122 mio. passagerer i 2020.

Yderligere information
Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.