Byskov og cykelsti åbner på Rådhuspladsen

19. marts 2019

I syv år har københavnerne måttet undvære halvdelen af en af byens mest centrale og historiske pladser. Men i dag genopstår et hjørne af Rådhuspladsen i en ny og grønnere udgave, når cykelstien og en lille lund med 49 nyplantede træer indvies.

Når Cityringen åbner senere på året, vil 17 underjordiske stationer forbinde Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og Indre By. Men også over jorden vil hovedstadens nye metrolinje have skabt forandringer i byrummet, når stationspladserne åbner med ny beplantning og belægning, bænke, springvand og meget andet.

På Rådhuspladsen blev cykelstien i dag indviet, og cyklisterne kunne for første gang suse igennem den grønne lund af 49 nyplantede løvtræer, der erstatter busholdepladsen for enden af Rådhuspladsen. Her vil byens cyklister nu blive ført ad en bred, dobbeltrettet cykelsti, der snor sig tværs over pladsen nær hovedindgangen til den kommende metrostation.

”Vi er mange, der har glædet os til at få byen tilbage efter flere års metrobyggeri. Når Cityringen åbner, vil den binde byen sammen på en helt ny måde og gøre det endnu nemmere at lade bilen stå. Samtidig får vi genskabt byens mange fine og historiske pladser, der har været gemt væk bag byggepladshegn”, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), der sammen med teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager stod for indvielsen af den nye cykelsti.

Københavns Kommune har besluttet, at byrummene omkring de kommende metrostationer skal genskabes stort set som før, metrobyggeriet gik i gang. Flere steder har kommunerne imidlertid besluttet at plante flere træer eller på anden måde forbedre de 17 stationspladser, så de åbner med nye og grønnere arealer til gavn og glæde for byens borgere og mange gæster.

”Det er en stor fornøjelse at kunne give Rådhuspladsen tilbage til københavnerne med et langt grønnere udtryk, end det var tilfældet inden etableringen af Cityringen. Busholdepladsen er nu fortid og er blevet erstattet af et lille, grønt åndehul helt centralt i byen med næsten tre gange så mange træer som tidligere. Også andre steder i byen vil byrummene tage sig anderledes ud end før. Det gælder bl.a. Skjolds Plads og København H, hvor de tidligere veje er blevet sløjfet til fordel for nye bilfri og grønne pladser, som københavnere og turister kan nyde godt af”, siger Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager (Ø), i forbindelse med indvielsen af cykelstien.

De nyplantede træer på Rådhuspladsen er robinie, spidsløn, japansk røn, vandgran og rød hestekastanje. Udover træerne og de historiske københavnerbænke vil Rådhuspladsen blive udstyret med trapper og elevatorer ned til den kommende underjordiske metrostation. Nedgangen til stationen bliver placeret for enden af Strøget, og der bliver også en mindre trappe ud mod H.C. Andersens Boulevard.

Frem til åbningen af Cityringen vil dele af Rådhuspladsen fortsat være præget af byggeaktivitet i forbindelse med indretningen af stationspladsen.

Fakta om metrostationen på Rådhuspladsen
Når Cityringen (linje M3) åbner, vil Rådhuspladsen få 14.000 daglige passagerer i et gennemsnitligt hverdagsdøgn. Samtidig vil rejsetiden mellem Rådhuspladsen og Marmorkirken f.eks. blive reduceret fra 23 til fem minutter. Frederiksberg Allé vil være blot fire minutter væk, og Trianglen kan nås på syv minutter. 

Fakta om Cityringen
De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. Når Cityringen er åbnet, forventes antallet af rejser i metroen at være på 122 mio. i 2020.

Yderligere information
Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01