DIN SIKKERHED ER VIGTIG FOR OS!

Din sikkerhed er vigtig for os. Derfor vil vi gerne informere dig om vores politik for beskyttelse af personlige oplysninger. Her kan du læse om, hvordan vi behandler de personlige oplysninger, du måtte have givet til os. Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​

Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​ LUK

20. april 2018

Milepæl: Skinner forbinder Cityringen

Metrobyggeriet rundede i denne uge en stor milepæl, da der nu er skinner hele vejen rundt på Cityringen. Det blev i dag markeret under Sortedams Sø.

Under Vesterbro, Frederiksberg og Nørrebro testkøres der lige nu på Cityringen. Men i løbet af i år udvides testkørslen til hele ringen, så den nye metrolinje er klar til at køre med passagerer, når Cityringen åbner i sommeren 2019.

I denne uge blev Cityringen forbundet under Sortedams Sø. Det blev markeret ved byggepladsen på Øster Søgade, der i dag havde besøg af Københavns overborgmester, Frank Jensen, Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj, og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

”Metroen er en effektiv og nødvendig transportform i en hovedstad som København, hvor befolkningstallet vokser kraftigt. Med den udbyggede metro vil byen bedre kunne rumme den store efterspørgsel efter flere boliger. I de her dage hvor Cityringen fysisk bliver sluttet og forbundet med skinner, kan vi for alvor se frem til, at dørene næste år slås op for passagererne,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Den sidste fase inden åbningen
Selve anlægsarbejdet med Cityringen blev indledt i 2011, men allerede i 2009 blev store pladser gravet op for, at der kunne gøres plads i undergrunden til at anlægge de i alt 17 underjordiske stationer.

”Metrobyggeriet har længe sat sit præg på Københavns bybillede. Det er fantastisk, at vi nu er så langt med skinnerne, og fra næste sommer kan vi aflevere en by tilbage med kollektiv trafik i top-klasse – og med nye, flotte stationspladser, hvor der er tænkt grønne træer og buske ind og gode muligheder for at opholde sig. Det ser jeg meget frem til,” siger overborgmester Frank Jensen.

Over alt i hovedstaden mærker byen og dens gæster, at metrobyggeriet nærmer sig sin afslutning. De store grønne byggepladshegn falder ét efter ét, så anlægsgartnere kan tage over på overfladen og gøre stationspladserne klar, mens stationerne gøres færdige under jorden, og togene testes.

”Dagens markering var endnu en vigtig milepæl på rejsen mod Cityringen. På Frederiksberg kan vi næsten ikke vente på, at ringen bliver sluttet, så Frederiksberg og resten af Hovedstaden går fra at have en metrolinje til et metronet,” siger Jørgen Glenthøj, borgmester i Frederiksberg Kommune.

Cityringens to tunneller er forbundet af skinner. Det efterfølgende støbearbejde er færdigt i den ene tunnel, mens støbearbejdet afsluttes i den anden tunnel i løbet af de kommende to uger.

Fakta
Cityringen forbinder Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og City med 17 nye underjordiske metrostationer. Fjerneste station er blot 12 minutter væk, og det vil medføre et kæmpe løft til infrastrukturen i hovedstaden.

Anlægsarbejdet på Cityringen begyndte i 2011, og det nye metrosystem ventes at åbne i sommeren 2019.

Faktaark om Cityringen

Kontakt

  • Metroselskabets kommunikationsafdeling: presse@m.dk eller M: 72 42 49 01
  • Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen kan kontaktes via pressechef Mia Josiassen: mij@trm.dk eller M: 72 26 70 75
  • København Kommunes Overborgmester Frank Jensen kan kontaktes via pressechef Rikke Egelund, M: 31 47 94 97
  • Frederiksberg Kommunes borgmester Jørgen Glenthøj kan kontaktes via pressekonsulent Kit Krogh-Christensen, M: 28 98 20 76