29. september 2017

60 millioner passagerer har taget metro til lufthavnen

Metrolinjen til lufthavnen åbnede i 2007, og i løbet af de seneste 10 år har flere end 60 millioner passagerer benyttet metroen på strækningen til Københavns lufthavn.

Kronprins Frederik var første passager om bord, da den nye metrostrækning fra Lergravsparken til Lufthavnen åbnede i september 2007. Efter den første tur har 63 millioner passagerer på 10 år fulgt det royale eksempel, og derudover kommer passagerer fra det øvrige metrosystem, der åbnede før 2007.

Passagertallet har hvert år været stigende, og den største stigning skete sidste år, hvor godt en million flere passagerer benyttede metroen på strækningen til lufthavnen i forhold til året før. Det skyldes bl.a. nye byområder ved Amager Strand og en stor stigning i flyrejser til og fra Københavns Lufthavn.

Passagertallet ventes også at stige markant i fremtiden. Prognoserne viser, at 93 millioner passagerer vil benytte strækningen til lufthavnen i løbet af de næste 10 år. Det skyldes bl.a. åbningen af Cityringen i 2019 og den omfattende udbygning af lufthavnen, som ventes at spille positivt ind på metroens passagertal.

”Det er dejligt, at så mange passagerer benytter metroen til og fra lufthavnen. Det viser, at metroen er et populært transportmiddel, som både københavnere og tilrejsende har taget til sig. Metroen gør det muligt at klare sig uden bil eller taxa – og så er der bare 14 minutter med metroen fra lufthavnen til Kongens Nytorv. I mange andre storbyer kan det tage helt op mod en time at komme ind til centrum,” siger Københavns overborgmester, Frank Jensen.

Med åbningen af den 4,5 kilometer lange metrostrækning til lufthavnen blev det for første gang muligt for passagererne at blive fragtet direkte fra ankomsthallen og hele vejen til Københavns centrum. Åbningen gjorde det også muligt at komme fra Kongens Nytorv til lufthavnen på under et kvarter.

Når Cityringen åbner i sommeren 2019 vil stationer som Hovedbanegården og Rådhuspladsen også være inden for et kvarters transport fra lufthavnen. Til den tid vil den direkte forbindelse desuden omfatte alle Københavns brokvarterer, Frederiksberg og indre by.

”Metroen binder hele byen sammen og skaber nye muligheder og forbindelser. Med åbningen af Cityringen og Nordhavnslinjen skal vi ikke længere nøjes med en enkelt metrolinje i København. Om mindre end to år vil vi have en hovedstad med et sammenhængende metrosystem, der kan transportere både borgere, gæster og turister hurtigt og nemt rundt i byen med højklasset moderne transport,” siger Transportminister Ole Birk Olesen.

Cityringen kan byde de første passagerer velkommen i sommeren 2019 med 17 nye
metrostationer i det centrale København. Samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.

Fakta om lufthavnslinjen
Metrostrækningen til lufthavnen inkluderer fem stationer og er 4,5 kilometer lang. De fem stationer er: Øresund, Amager Strand, Femøren, Kastrup og Københavns Lufthavn. Den nye metrolinje åbnede 28. september 2007 - en måned tidligere end ventet. Anlægsarbejdet varede i knap fire år, og med sine 1,7 milliarder kroner i 2007-priser holdt projektet sig inden for budgettet.

Fakta om metroens passagertal
I 2016 satte metroen rekord med knap 61 millioner passagerer. Dermed blev 2016 det bedste år i metroens historie med en passagerstigning på knap 6,5 procent i forhold til året før. I 2020 vil seks af de 10 mest travle stationer i Danmark være metrostationer. Til den tid vil metroen have 116 millioner passagerer årligt. Det svarer til 375.000 påstigere hver dag – næsten en fordobling.

Yderligere oplysninger