DIN SIKKERHED ER VIGTIG FOR OS!

Din sikkerhed er vigtig for os. Derfor vil vi gerne informere dig om vores politik for beskyttelse af personlige oplysninger. Her kan du læse om, hvordan vi behandler de personlige oplysninger, du måtte have givet til os. Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​

Du kan læse vores Politik om beskyttelse af personlige oplysninger her​ LUK

5. januar 2018

To milliarder kroner til cirka 50 procent flere rejser i metroen

Nye tog, flere afgange og anderledes sædeindretning skal gøre det muligt for endnu flere passagerer at tage metroen.

Der er flere og flere, som benytter de eksisterende metrolinjer M1 og M2. Analyser viser, at denne stigning vil fortsætte i takt med, at metrosystemet udvides. Metroselskabet har lagt en ny plan, og bestyrelsen har afsat to milliarder kroner for at gøre plads til de mange passagerer i den eksisterende metro.

Fra ca. 200.000 til 290.000 rejser i metroen om dagen

På under 20 år vil antallet af daglige rejser på de eksisterende metrolinjer stige med næsten 50 procent. På en gennemsnitlig hverdag i 2016 var der ca. 200.000 rejser i metroen, men i 2035 vil antallet af rejser på M1 og M2 nå næsten 290.000. Det vil sige, at i stedet for at M1 og M2 har 61 millioner rejser om året, vil tallet nå op på hele 89 millioner. For at skabe plads til de mange nye passagerer, er der nu blevet lagt en plan, der allerede i 2019 vil kunne mærkes på passagerkapaciteten i metroen.

Ny indretning og flere tog
M1 og M2 åbnede i 2002 og kører nu mellem Vanløse-Vestamager og Lufthavnen-Vanløse. De tog, der kører på strækningen i dag, skal indrettes anderledes, så der bliver mere plads til flere passagerer. I fremtidens myldretid vil der også kun være halvandet minut imellem togene på strækningen fra Vanløse-Christianshavn i stedet for de to, der er nu. Samtidig vil der også kun være tre minutter imellem togene fra Christianshavn-Vestamager og Christianshavn-Lufthavnen i stedet for de fire, der er nu. For at det kan lade sig gøre, skal der købes otte nye tog. Vi forventer, at der i fremtiden så kan køre 36 tog i myldretiden i stedet for de 30, som kører på strækningen i myldretiden i dag.

Anden adfærd i metroen
Én af grundene til, at togene skal indrettes anderledes, er at pladsen udnyttes bedre blandt andet for, at det skal være lettere for passagerer at komme ind og ud af togene – især i myldretiden.
Derudover vil der blive set på, hvordan metropassagernes ”flow” på stationen bliver bedre, så passagererne fordeler sig mere jævnt på perronen.