Perrondøre på de overjordiske stationer

Perrondørene betyder mere pålidelig drift og kortere tid mellem togene. Arbejdet blev færdiggjort i sommeren 2015.

Metroens gamle sikkerhedssystem betød, at togene stoppede, hvis der røg noget ned på sporene. Systemet viste sig at være lige lovlig følsomt: En stor del af metroens driftsforstyrrelser skyldtes, at systemet slog til og bremsede togene, selvom det måske kun drejede sig om en vildfaren avis.

25 % færre driftsforstyrrelser og flere afgange
Med de nye cirka 170 cm høje perrondøre på de overjordiske stationer er der mindre risiko for, at der blæser ting ned på sporet samtidig med, at det gamle sikkerhedssystems sensorer kunne slås fra - uden at man går på kompromis med sikkerheden.

Omkring 25 % af de tidligere driftsforstyrrelser vil forsvinde, og det vil være muligt at køre flere tog, fx i myldretiden. Det vil med tiden i spidsbelastninger være muligt at nå ned på 100 sekunder mellem togene.

En ekstra bonus ved perrondørene er, at der kommer mere læ på stationerne, og det er ikke muligt at tabe noget ned på sporet ved et uheld.

Først forstærkning af perroner, så opsætning af døre
Første del af arbejdet foregik i foråret og sommeren 2014, hvor perronerne blev forstærket, så de kunne klare belastningen fra perrondørene. Selve arbejdet med at opsætte perrondørene begyndte i efteråret 2014 og blev afsluttet i sommeren 2015.

Længere rejsetid i perioder
Arbejdet med perrondøre sker i forskellige perioder på de tre strækninger med overjordiske stationer Øresund-Kastrup, Vanløse-Lindevang, DR Byen-Vestamager. Arbejdet blev selvfølgelig tilrettelagt sådan, at det generede færrest mulige passagerer.

Almindelig drift på de underjordiske stationer 
På de underjordiske stationer kørte metroen næsten upåvirket i hele perioden – der var tale om, at man for eksempel kan opleve, at der er 2,5 minut mellem togene i stedet for 2 minutter i myldretiden.

Se metroens køreplan