Cityringens tunnel

Over 95 % af Cityringens tunneler er udgravet

Cityringens fire tunnelboremaskiner skal bore de 2 x 15,5 km tunnel. Den ene, Minerva, er nået i mål, da hun den 17. december 2016 nåede frem til Øster Søgade. Samtidig er vi nået halvvejs på Nordhavnslinjen, hvor tunnelboremaskinen Alice har færdiggjort den første tunnel mellem Nordhavn og Øster Søgade. Nu er hendes søstermaskine, Frida, i gang med at bore den anden tunnel til Nordhavnslinjen. 

To tunnelstrækninger er helt færdige - den fra Nørrebroparken til Sønder Boulevard og den fra Otto Busses Vej til København H.

Tunnelboremaskinen Eva borer pt. tunnel på strækningen mellem Nørrebroparken og Øster Søgade. Samtidig borer tunnelboremaskinerne Nora og Tria på strækningen mellem Øster Søgade og København H.

Læs mere om tunnelboremaskinernes ruter
Se film fra tunnelgennembruddet ved Københavns H

Stationerne

Alle Cityringens stationer er udgravet

Metrostationer bliver bygget ved at bore og støbe stationens vægge, inden selve stationsrummet graves ud. På alle Cityringens byggepladser er udgravningen overstået, og her er vi nu i gang med at indrette metrostationen under jorden. I løbet af de kommende år installerer vi al 'indmaden' i stationerne - dvs. perroner, rulletrapper, skinner mv.

Se de nye metrostationer under, på og over jorden 

Se arkitekturen for stationer og pladser

Læs om udgravningen ved Marmorkirken

Lovgivning og kompensation

Folketinget vedtog en ny lov om Cityringen, der trådte i kraft den 1. juli 2014. Det betød samtidig nye regler for kompensation og støj. 

Kompensation
Flere naboer har oplevet, og oplever lige nu, store gener som følge af metrobyggeriet, herunder gener på grund af aften- og natarbejde. De naboer, der er udsat for aften- og natarbejde over et vist støjniveau, er som følge af Ekspropriationskommissionens principbeslutning blevet tilbudt erstatning. Der udbetales fra 1.000 og op til 20.000 kroner skattefrit om måneden til den enkelte husstand.

Læs mere om erstatninger og den nye lov om Cityringen

Metro til Nordhavn

Det blev i 2013 besluttet at bygge en metrostrækning med to stationer i den nye bæredygtige bydel Nordhavn i forlængelse med byggeriet af Cityringen. I januar 2015 begyndte arbejdet med at lave væggene til den kommende metrostation ved Nordhavn st.

Tunnelboringen fra Nordhavn i retning mod Øster Søgade startede i juni 2016.

I løbet af 2016 går metrobyggepladsen Orientkaj i gang med at indrette byggepladsen. Etableringen af skakten i Krauseparken sker også i 2016.

Læs mere om metrolinjen til Nordhavn

Metro til Sydhavn

Folketinget vedtog i februar 2015, at der skal bygges metrolinje til Sydhavn.

Sydhavnsmetroen består af fem nye stationer fra Fisketorvet til Ny Ellebjerg. I starten af 2015 gik vi i gang med at lave afgreningskammeret, som vil forbinde Sydhavnslinjen med Cityringen. Afgreningskammerets byggeplads ligger ved siden af Otto Busses Vej.

Læs mere om metrolinjen til Sydhavn