Status på Cityringen

Vi lægger skinner og indretter stationsrum 

Vi har lagt skinner på størstedelene af Cityringen, og de færdige spor snor sig nu hele vejen fra Marmorkirken over Enghave Plads til Poul Henningsens Plads. Skinnearbejdet nærmer sig skaktarbejdspladsen ved Øster Søgade fra begge sider. På Østerbro har vi lagt skinner frem til Poul Henningsens Plads og er gået i gang med at lægge skinner frem mod Trianglen, og i Indre By er vi nået til Marmorkirken, hvorfra vi nu lægger skinner mod Østerport. Når skinnerne i løbet af de kommende måneder mødes på Østersøgade, er vi færdige med at lægge skinner på Cityringen.

Vi indretter stationspladserne

Flere og flere byggepladser går over til den sidste fase af metrobyggeriet, hvor vi indretter stationspladserne. Her anlægger vi det nye byrum ved stationerne, hvor vi lægger asfalt og fliser, planter træer og opsætter bænke og cykelstativer.

Se de nye metrostationer over og under jorden

Metro til Nordhavn

Vi er i gang med at bygge en metrostrækning med to stationer i den nye bæredygtige bydel Nordhavn i forlængelse med byggeriet af Cityringen. Endestationen - Orientkaj - er pt. den eneste metrostation over jorden, som vi er i gang med at bygge. Nordhavnslinjen står klar til brug i starten af 2020.

I 2018 går vi i gang med at lægge skinner i Nordhavnstunnelerne.

Se film fra afskeden med tunnelboremaskinen Alice 
Se film fra afslutningen på tunnelboringen

Læs mere om metrolinjen til Nordhavn

 

 

Metro til Sydhavn

I 2018 går vi i gang med at bygge fem nye metrostationer i Sydhavn. Den nye Sydhavnslinje vil gå fra Havneholmen og ned til Ny Ellebjerg, og alle stationerne vil ligge under jorden. Den nye Sydhavnslinje vil blive koblet sammen med Nordhavnslinjen, så du i fremtiden kan tage et metrotog fra Ny Ellebjerg og helt op til Orientkaj.

Læs mere om metrolinjen til Sydhavn