Sikkerhedsgodkendelse

Metroen transporterer tusindvis af passagerer, og det kræver en sikkerhedsgodkendelse baseret på omfattende sikkerhedsanalyser.

17. oktober 2002 fik metroen Jernbanetilsynets godkendelse til at begynde driften. Den endelige godkendelse kom i stand i henhold til ”Lov om Jernbanesikkerhed” af Jernbanetilsynet under Trafikministeriet.

Metroen – en ny banetype
Det tyske normsæt BOStrab blev brugt som det overordnede normgrundlag for metroens sikkerhedsgodkendelser. Årsagen var, at der ikke på det tidspunkt eksisterede et relevant dansk regelgrundlag for en bane som metroen.

Den tekniske gennemførelse af sikkerhedsvurderingen blev udført af det uafhængige, tyske certificeringsinstitut, TÜV InterTraffic med Det Norske Veritats som underentreprenør. Som assessor har TÜV haft kontrakt med Metroselskabet (tidligere Ørestadsselskabet) og har derfor været økonomisk uafhængig af leverandørerne.

Læs om