Metrodrift og miljø

Metroen er den mest miljøvenlige transportform i hovedstaden efter cyklen.

Miljøhensyn og energirigtige løsninger er indtænkt i udformningen af både tog, stationer og baneanlæg.

Vand
Til metrodriften bruges der blandt andet vand til at vaske togene med. Togene bliver vasket i et vaskeanlæg, hvor circa 95 procent af vandet recirkuleres.

Energi
Metroens stationer er så vidt muligt placeret højere end de mellemliggende strækninger, så togene sparer energi ved at accelerere nedad og bremse opad. Når togene bremser, omsættes bremseenergien til strøm, der sendes ud i metroens strømsystem. Strømmen kan så bruges af de andre tog.

Lys
Ved at lede dagslyset ned i de underjordiske stationsrum via ovenlysvinduer, reflektorer og prismer reduceres behovet for kunstig belysning. På stationerne er der opsat lavenergilamper, der også er energibesparende.

CO2
Metroen er et miljørigtigt valg. Kører du med metroen, udleder du i gennemsnit cirka 52 gram CO2 per kørt kilometer. Vælger du i stedet at køre i en nyere bil, udleder du omkring 225 gram CO2 per kørt kilometer, mens der udledes 66 gram CO2 per kørt kilometer med S-tog.

CO2-fakta

  • Når du koger vand i din elkedel, udleder du cirka samme mængde CO2, som når du kører i metro fra Kongens Nytorv til Frederiksberg i myldretiden.
  • For hvert minut du forkorter dit brusebad, kan du spare cirka 40 kg CO2 om året (beregnet ved oliefyr). Det er cirka samme mængde CO2-udledning, som der udledes, hvis du kører 1.500 kilometer med metroen i myldretiden.
  • Sænker du stuetemperaturen med én grad, kan du spare 300 kilo CO2 om året og dermed blive CO2-neutral på dine næste cirka 11.000 kilometer med metroen.

Læs om