Metroens historie

- fra underskrift til færdig bane

1992: Folketinget vedtager Ørestadsloven, hvori det indgår, at der skal anlægges en ”letbane” i København

1993: Ørestadsselskabet, der skal varetage projektet, bliver stiftet

1995: Ørestadsselskabet og Frederiksberg Kommune stifter Frederiksbergbaneselskabet

1995: Københavns Amt og Ørestadsselskabet stifter Østamagerbaneselskabet, der skal anlægge tredje etape til Lufthavnen

1995: Forundersøgelser laves, og entreprenører til de første to etaper, Nørreport til Amager og Nørreport til Vanløse, vælges

1996: Der bliver underskrevet kontrakter med konsortiet COMET (Copenhagen Metro Construction Group), der skal bygge Metroen, og italienske Ansaldo STS, der skal levere tog og transportsystem

1996: Byggeriet af højbanen i Ørestad begynder

1996: Arkæologiske udgravninger starter og fortsætter frem til 1998

1997: Tunnelanlægsarbejdet begynder, og der gøres klar til ankomsten af tunnelboremaskinerne. De kommer i december og døbes Liva og Betty efter Liva Weel og Betty Nansen

1998: Liva og Betty begynder tunnelboringen fra Islands Brygge mod Stadsgraven, i efteråret fortsætter turen mod Strandlodsvej på Østamager

1998: Produktionen af det første ud af 34 togsæt begynder i Italien

1999: Første togsæt ankommer i maj til Kontrol- og Vedligeholdelsescentret i Ørestad og begynder testkørsler her

1999: Liva bryder igennem til Strandlodsvej den 10. december, Betty når i mål fem dage senere

2000: Liva og Betty flyttes til Havnegade og begynder boringen mod Nørreport

2000: Tog testes på højbanen i Ørestad

2001: Tunnelboremaskinerne fortsætter boringen til Falkoner Allé på Frederiksberg og sætter den sidste ring i februar

2001: Togsæt fra Italien ankommer i en lind strøm

2001: Det første tog prøvekører i tunnellen mellem Islands Brygge og Lergravsparken i november

2002: Strøm- og styresystemer bliver anlagt og testet. Stationernes forpladser laves, og Metroens driftsorganisation Metro Service etableres

2002: Hele banen testes fra juni til åbningen

2002: Metroen åbner den 19. oktober – det er strækningen fra Nørreport til Vestamager og Lergravsparken, Metroens første etape

2002: Forberedelserne til anlægget af Østamagerbanen fra Lergravsparken til Lufthavnen, Metroens tredje etape, begynder

2002: Østamagerbaneselskabet indgår kontrakt med Hoffmann-Arkil-Novejfa om bygge- og anlægsarbejdet og med INTABB v/ABB om de elektriske opgaver

2003: Forsyningsledninger omlægges på strækningen Lergravsparken til Lufthavnen

2003: Metrostrækningen fra Nørreport til Frederiksberg åbner i maj

2003: Metrostrækningen fra Frederiksberg til Vanløse åbner i oktober

2004: Anlægsarbejdet på strækningen mod Lufthavnen går i gang, og mange ton svensk granit bliver fyldt i gabionsvæggene, der indhegner banen

2007: Testkørsler begynder i foråret og varer frem til åbningen

2007: Metroens tredje etape, strækningen fra Lergravsparken til Lufthavnen, åbner den 28. september

Læs om